http://www.transporttm.pl/news/380/126/MB-Sprinter-III-van-z-bogatym-wnetrzem

Samochody dostawcze

MB Sprinter III van z bogatym wnętrzem

15-02-2018

Sprinter III generacji zadebiutował 6 lutego w centrum logistycznym Mercedes-Benz w Duisburgu. Dostawy rozpoczną się w czerwcu, w przyszłym roku program zostanie uzupełniony o wersję z napędem elektrycznym. Ale już teraz jest bogaty: po raz pierwszy w tym modelu obok tylnego napędu i fabrycznego 4x4 pojawiła się wersja z przednimi kołami napędzanymi.



Informacja o tej nowości jest konieczna na wstępie, żeby zatrzeć rozczarowanie skromnym zakresem zmian w wyglądzie zewnętrznym względem poprzedniej generacji. Ograniczają się one do mocno zaoblonego przodu, wzorowanego na V-klasie. Można do tego wybrać mniej lub bardziej ozdobne atrapy chłodnicy, przednie reflektory mogą być LED-owe i to już wszystko. Vision Van obudził większe nadzieje.

W wersjach tylnonapędowych zachowano identyczne jak w poprzedniku rozstawy osi 3250, 3665 i 4325 mm, będą te same kombinacje 4 długości i 3 wysokości furgonów oraz długości podwozi, nic nie zaskoczy nadwoziarzy. Zakres DMC zaczyna się tu od 3 t, a kończy na 5,5 t. Tym samym największa pojemność ładunkowa wyniesie 17 m3, wprowadzono wszakże kilka cennych ułatwień w ramach opcji fabrycznych, jak oświetlenie listwami LED-owymi, wykładziny podłogi ze sklejki lub tworzywa, osłony wnęk kół, na których można stawiać ładunek. Z drzwi wyeliminowano wspornik utrzymujący je w pozycji 90o, zastąpiony przez zgrabną blokadę w samych zawiasach.

Nie będzie też niespodzianek co do silników. Są 3 o pojemności 2,1 l, o mocy 84 kW (114 KM), 105 kW (143 KM) i 120 kW (163 KM). Zachowano unikalny w tej klasie 3-litrowy V6 o mocy 140 kW (190) KM i momencie 440 Nm, ulubieńca busiarzy. Skrzynie biegów to po dawnemu 6-biegowa ręcznie sterowana lub 7-biegowa automatyczna 7G-Tronic. Wydłużono natomiast przebiegi między wymianami oleju silnikowego do maks. 60 tys. km, lub co 2 lata, ale jego stan jest stale monitorowany i w trudniejszych warunkach eksploatacji może pojawić się wcześniejsze wezwanie do serwisu. Pojemność zbiornika AdBlue zwiększono do 22 l, jego wlew znajduje się w komorze silnika, nie ma tam natomiast bagnetu do pomiaru poziomu oleju: jest wyłącznie elektroniczny, z informacją na tablicy przyrządów.

Zupełnie nowe miejsce pracy kierowcy to m.in. ergonomiczne fotele w wielu wariantach, w tym specjalne dla kurierów z płaskim siedzis-kiem, z którego łat-wiej zeskoczyć kilkadziesiąt razy dziennie. Nowy Sprinter jest uruchamiany bez kluczyka i ma ulepszoną klimatyzację.

Więcej nowości pojawia się w Sprinterze przednionapędowym. W poprzek ulokowano silniki 2,1 l o mocy 84 kW (114 KM), 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM). Ten ostatni jest zarezerwowany dla samochodów kempingowych. Tu skrzynia 6-biegowa ręcznie sterowana może być zastąpiona przez 9-stopniowy automat. Pierwsza skrzynia automatyczna z tak licznymi przełożeniami w samochodzie dostawczym, wygląda na robotę ZF. Sprinter z przednim napędem ma rozstawy osi 3259 lub 3924 mm, jest dostępny z DMC 3,0, 3,5 i 4,1 t. Zalety tej wersji to mniejsza o 50 kg masa włas-na i niższa o 80 mm podłoga ładowni, wygodniejsza tak dla kurierów wspinających się na nią z paczkami, jak i pasażerów kampera. Większa jest szerokość między wnękami kół tylnych, 1412 mm w porównaniu z 1350 mm w RWD.

Wersja tylnonapędowa jest wszystkim znana, nowy model niczym nie zaskoczy, i ceniona m.in. za zwrotność.

Nie przypadkiem po raz drugi pojawia się nawiązanie do samochodów kempingowych. Ten rynek szybko rośnie zwłaszcza w Niemczech, jest zyskowny, trzeba mieć tu samochód co najmniej 3,5-tonowy, a dotychczas do Sprinterów wchodziło się wysoko. Poza wersją z przednim napędem, do tej roli predestynują nowy model specjalnie opracowane aplikacje multimedialne, opony wytrzymujące lepiej dłuższe garażowanie poza sezonem oraz funkcja „hibernacji”. Włączając ją, można mieć pewność, że po 2-3 miesiącach postoju kamper odpali bez problemu.

Wady przedniego napędu? Mniejsza zwrotność, tylko 2-tonowa przyczepa do pociągnięcia (3,5 t przy tylnym) i wymiana oleju po 40 tys. km. Tu pojawia się nowy w tym modelu wariant: kabina z zespołem napędowym, gotowa do połączenia z jeszcze obniżonym podwoziem pod nadwozia kempingowe, ekspozycyjne itp. przygotowane przez współpracujące firmy nadwoziowe. Mercedes jest wierny zasadzie, by koordynować i nadzorować ich pracę przez Bodybuilder Center, ale nie straszyć własną konkurencją.

Nowe nadwozie jest lepiej chronione przed korozją, niż poprzednik, spód i ściany boczne są ocynkowane. W ramach opcji można zamówić osłony podwozia chroniące przed uderzeniem kamieni.

Co zatem jest nowego? Jedną z najważniejszych nowości jest kompleksowa łączność internetowa, sieciowe usługi Mercedes PRO w połączeniu z systemami multimedialnymi MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Ułatwiają one zarządzanie zarówno dużą flotą, jak i małą firmą. Mercedes PRO connect połączy menedżera floty ze wszystkimi pojazdami i kierowcami, co umożliwi zarządzanie zleceniami online, a informacje o pojeździe (lokalizacja, poziom paliwa lub terminy przeglądów) będą uzyskiwane niemal w czasie rzeczywistym. Mercedes PRO connect będzie miał od początku 8 fabrycznych pakietów usług, obejmujących zagadnienia dotyczące floty, pojazdu, kierowcy i usług lokalizacyjnych. Wśród nich będą rozwiązania umożliwiające nadzór nad pojazdem i zadaniami, które wykonuje, komunikację z flotą, zarządzanie eksploatacją, a także cyfrowy dziennik kierowcy.

Wspomniany MBUX ma ekran 7- lub 10,25”, jest sterowany przyciskami na kierownicy wielofunkcyjnej, dotykowo albo głosem! Szepcząc mu „kończy się paliwo” dostaniemy w odpowiedzi zestaw najbliższych stacji paliwowych z aktualnymi cenami i wskazówki, jak dojechać do wybranej. Inne zadania dla nawigacji to np. dynamiczne ustalanie trasy dla kuriera, z uwzględnieniem jego preferencji i stale obsługiwanych klientów.

Ładownia ma być oświetlona nie tylko lampkami, ale i listwami diodowymi, podłogi już w fabryce będą przykrywane sklejką pod obciążenia punktowe lub tworzywem. Wśród akcesoriów znajdą się wewnętrzne bagażniki do podwieszania dłużyc.

Wzbogacono także systemy bezpieczeństwa. Pojawił się radarowy system aktywnej kontroli odległości Distronic, zmniejszający obciążenie kierowcy na autostradach. Po ustawieniu żądanej prędkości (od 20 km/h) układ automatycznie utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli zmniejsza się ona, Sprinter zwalnia przy wykorzystaniu do 50% maksymalnej siły hamowania. Jeżeli system rozpozna, że jest wymagane mocniejsze hamowanie, kierowca otrzymuje ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. W razie rozpoznania niebezpieczeństwa kolizji Aktywny asystent układu hamulcowego całkowicie wyhamuje, by zapobiec wypadkowi. Gdy tylko sytuacja na to pozwoli, pojazd przyspieszy z powrotem do ustawionej prędkości.

Aktywny jest także układ utrzymywania pasa ruchu. Działając przy prędkości powyżej 60 km/h system rozpoznaje, kiedy pojazd niezamierzenie opuszcza pas, i ostrzega o tym drganiami kierownicy. Jeśli nie ma reakcji, Active Lane Keeping Assist sprowadzi pojazd z powrotem na pas, dzięki hamowaniu kół po jednej stronie. To ciekawostka o tyle, że nowy Sprinter ma elektryczny układ kierowniczy (prócz wersji 4x4) i mógłby wykorzystać go do przywrócenia toru jazdy.

Furgon, kombi Tourer, minibus, podwozie z kabiną lub sama kabina do zabudowy, 3 konfiguracje napędu, różne długości kabiny i nadwozia, kilka kategorii tonażu i wysokości ładowni: te parametry zwiększają liczbę wariantów Sprintera. Dzięki nim można skonfigurować ponad 1,7 tys. wersji pojazdu. Ciekawostką jest opcja wyłącznie kompozytowych resorów, i poprzecznego w przednim zawieszeniu, i wzdłużnych w tylnym.

Samochód może także mieć układ Attention Assist kontrolujący stan kierowcy. Na początku podróży rejestruje jego styl jazdy i tworzy na tej podstawie profil, porównywany w ciągu drogi z 70 parametrami, na które mogą wpływać senność lub utrata koncentracji. System ostrzega o tym akustycznie i wizualnie, prosząc o zrobienie przerwy. Są dwa pakiety układów wspomagające parkowanie. Park Assist z kamerą cofania wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe i kamerę, ostrzegając kierowcę o przeszkodach za pomocą sygnałów akustycznych i wyświet-lając mu obraz z liniami prowadzącymi na wyświetlaczu multimedialnym. Drive Away Assist to kolejna część pakietu, pomagająca podczas ruszania. W otoczeniu przeszkód prędkość jazdy jest ograniczona do 3 km/h, tak by przypadkowe wciśnięcie gazu albo pomylenie 1. biegu ze wstecznym nie spowodowało poważniejszych szkód. Jeśli wyposażenie obejmuje opcjonalnego asystenta „martwego punktu”, rozpoznaje on ruch pojazdów i pieszych za Sprinterem i też może wyhamować autonomicznie w sytuacjach awaryjnych.

Drugi pakiet to Park Assist z kamerą 360o, a dokładniej 4 kamerami w narożnikach nadwozia, które dają na ekranie multimedialnym obraz przetworzony na „z lotu ptaka” ułatwiając najtrudniejsze manewry. Samoczynne parkowanie? Cofanie z przyczepą? Na ten temat jeszcze nic nie wiadomo, ale też materiały o nowym Sprinterze są skąpe w szczegóły. (WK)