http://www.transporttm.pl/news/378/17/Minibusy-IVECO-w-ostrym-natarciu

Autobusy

Minibusy IVECO w ostrym natarciu

12-02-2018
Nadal można zamawiać Daily-minibusy oferowane przez IVECO Bus, z wysoko cenionymi zabudowami fabrycznymi. Polska stała się jednak w tej dziedzinie potęgą i szkoda byłoby nie wykorzystać potencjału naszych producentów.

.

Były czasy, zupełnie nieodległe, gdy IVECO Daily znajdował się w czołówce pojazdów przerabianych na minibusy, wręcz przecierał szlaki polskiego busiarstwa z pomocą m.in. AMZ-Kutno. Później nastąpiła zapaść, z kilka powodów. Firma pozwoliła sobie odpuścić na jakości, którą użytkownicy minibusów cenią jeszcze bardziej niż inni, bo nic nie może popsuć reputacji bardziej, niż 20 pasażerów po przerwanym kursie. Niemieccy konkurenci okazali się bardziej niezawodni. Przez parę generacji Daily nie był też szczególnie piękny. Nie bardzo było też wiadomo, kto ma sprzedawać minibusy: IVECO, IVECO Bus, może zabudowcy z włoskimi kontaktami? Gdzie sprzedawców 6, tam nie ma wyników, Daily-minibusy kapały na nasz rynek zupełnie niewspółmiernie do jego rozwoju.

Przez ostatnich kilka lat liczba minibusów rejestrowanych w Polsce wzrastała co roku o ok. 20%, aż w 2017 r. sięgnęła tysiąca. Ale to był ostatni rok, w którym IVECO Poland nie wzięła czynnego udziału w podziale tego tortu. Ruszył wielki program, którego celem jest ułat-wienie współpracy firm zabudowujących tak z producentem, jak z jego siecią sprzedaży. Pierwsze kroki zostały zrobione już wcześniej, gdy powołano Bus Masterów, firmy z wszelkimi uprawnieniami. Były to AutoCuby i CMS Auto. Obie specjalizowały się w przeróbkach Sprinterów i było im z tym dobrze, z jednym wyjątkiem: Mercedes kończy na 5,5 t DMC i nawet z dodatkowymi ulgami masowymi dla minibusów ma ograniczoną pojemność pasażerską. Daily idealnie to uzupełnia, bo łatwo mieści tyle foteli, co Sprinter z trudem, czyli po wydłużeniu nadwozia.

Tytuł „Miss szkolenia” bezwzględnie należy do 33-osobowego minibusa turystycznego AutoCuby. To nie jest prototyp, kilka takich busików już jeździ.

W konkretnych liczbach: w standardowym furgonie Daily 65C o rozstawie osi 4100 mm i z dłuższym tylnym zwisem (4100L) można zamontować 22 fotele pasażerskie. Wydłużając nadwozie na tylnym zwisie, 25 foteli. A to jeszcze nie koniec, bo do dyspozycji jest ramowe podwozie z przednią częścią oryginalnego nadwozia, stanowiące doskonałą podstawę dla minibusów wysokopokładowych co najmniej 33-osobowych. Tyle mieści Daily Hi-Deck z obecnej oferty AutoCuby, a firma zamierza dołożyć jeszcze 4 miejsca, wykorzystując podwozie o największym rozstawie osi.

Drugim Bus Masterem jest podwarszawska CMS Auto, którą wspiera słowacki partner. Na szkoleniu dla sprzedawców IVECO Poland, zorganizowanym w styczniu, pojawił się duet: turys-tyczny Daily z CMS i miejski z Rosero. Spotkanie miało na celu także przedstawienie nowych graczy na tym rynku, firm Polster i Carpol. Polster jest nowy oczywiście tylko co do współpracy z IVECO, wcześniej specjalizował się z powodzeniem z zabudowach MB Sprintera i Forda Transit, toteż i tu można było dostrzec ulgę: nareszcie przestrzeń i swoboda! Na szkolenie przygotowano prosty pojazd z wykorzystaniem fabrycznego furgonu, z niskim oszkleniem „pseudo-panorama” i wejściem przez standardowe drzwi ze stałym stopniem zewnętrznym. Duża część spotkania minęła na rozpatrywaniu zalet i wad takiego wejścia w porównaniu z drzwiami odskokowymi otwieranymi/zamykanymi elektrycznie, zwanymi gwarowo „vendor”, nawet jeśli nie mają nic wspólnego ze sprzedażą. Można zamówić takie wykonanie fab-ryczne, od razu mając obniżony stopień wejściowy i zagwarantowaną obsługę serwisową sieci. Wady to wysoka cena, czas oczekiwania i nieco ograniczony wybór wersji, np. nie można mieć takich drzwi wraz z zasilaniem CNG (co swoją drogą jest nielogiczne). Dlatego zabudowcy próbują je omijać, oferując „włas-ne” drzwi odskokowe, tj. pochodzące od tureckiego dostawcy. Montaż wiąże się niestety z dość poważną ingerencją w pojazd bazowy, bo mechanizm wypada akurat w miejscu, gdzie fabryka przewidziała zbiornik AdBlue. Trzeba też wycinać miejsce na obniżony stopień i zabezpieczyć je przed korozją.

Carpol wchodzi w nowy dla siebie segment ze zwyczajowym rozmachem, z 3 modelami, które obiecuje dostarczać w 3-4 tygodnie po złożeniu zamówienia. Nie na karteluszku, tylko przez konfigurator internetowy! Dealerzy będą mogli skorzystać z pojazdów demonstracyjnych.

Propozycja pilskiego Polsteru też znajdzie chętnych za sprawą niższej ceny.

Słowacka firma Rosero produkuje m.in. miejskie Daily z obniżoną platformą na tylnym zwisie, przystosowaną do wprowadzenia wózka.

Takie drzwi proponuje m.in. Carpol i to jest kolejna niespodzianka. Podwarszawska firma produkowała dotąd osobowe brygadówki, ale minibusy to dla niej nowość, którą chce wziąć z marszu wykorzystując swój potencjał konstrukcyjny i produkcyjny. Ten drugi przejawia się m.in. w wykorzystaniu do wykończenia wnętrza wielkoformatowych elementów tłoczonych z ABS, co skraca czas wykonania i obniża koszty. Carpol przygotował prototyp o wnętrzu wyposażonym na różnym poziomie po lewej i prawej stronie, bo też będą 2 warianty: Linio na trasy liniowe i turystyczny Tourio, oba wykorzystujące furgon 65C z przeszkleniem panoramicznym o oryginalnej linii, dla 22 pasażerów. Dołączy do nich minibus przystosowany do przewozu osoby na wózku, mieszczący poza nią 17 pasażerów, lub 19 przy wykorzystaniu pełnej pojemności. Tu zostanie użyty Daily 50C o najdłuższym nadwoziu, ponieważ w tej klasie DMC ma niższą podłogę i łatwiej wprowadzić wózek po platformie.

Lista zaproszonych do współpracy zabudowców obejmuje także nadmorskie firmy ABP i MMI oraz podkielecką Bus Center, i nie jest zamknięta. IVECO Poland chce w pełni wykorzystać potencjał Daily, w tym także ułatwienia w obsłudze tras miejskich, jakie wnosi dostępność fabrycznych wersji CNG, a wkrótce także elektrycznej. Furgon gazowy będzie droższy, ale po zniesieniu akcyzy na gaz może szybciej zwrócić koszt niższą ceną paliwa. Na pewno taki minibus będzie cichszy, niż z dieslem, co może być zachętą dla pasażerów, a niższa emisja wszystkich szkodliwych składników spalin pozwoli ubiegać się o przywileje u lokalnych władz.

Generalnym założeniem programu jest sprzedaż minibusów przez sieć dealerską IVECO w Polsce, ale nie będą stawiane żadne utrudnienia dla zabudowców, którzy mogą czynnie w tym uczestniczyć. Na wiosnę jest planowany krajowy Bus tour, by nowy plan i jego wyniki poznali klienci. (WK)