http://www.transporttm.pl/news/361/18/Pierwsze-podsumowania-2017-roku

Pojazdy ciężarowe

Pierwsze podsumowania 2017 roku

23-01-2018

Oceny rynku pojazdów użytkowych w ub. roku jako pierwsza podjęła się Scania Polska, organizując konferencję prasową na początku grudnia. To już rodzaj tradycji, opartej na przekonaniu, że w ostatnim miesiącu roku nie wydarzy się nic, czego by nie można interpolować. Błąd!



Grudzień przyniósł najlepszy w historii wynik sprzedaży, na co złożyło się w jakimś stopniu opóźnienie systemu rejestracji, ale przede wszystkim częste w tym miesiącu „rzuty na taśmę”. W rezultacie rok, który po listopadzie zapowiadał się na niezły, można uznać za zupełnie udany. Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Polska, zapowiadał poprawę wyniku o 3,2% względem 2016 r. i 18,9% udziału w segmencie rynku pow. 16 t DMC. Skończyło się na wzroście o 6,5% i udziale 18,7%. Dostarczając 4726 pojazdów wyłącznie ciężkich marka utrzymała 2. miejsce w tym prestiżowym segmencie i 3. w klasyfikacji „generalnej”, tj. licząc od 6 t DMC, z minimalną stratą do 2. na tej liście MAN-a.

Tomasz Cwalina podkreślał, że mimo trudności rzucanych pod nogi polskim przewoźnikom rynek wciąż zaskakuje pozytywnie. Po skoku 2014/15 wydawało się, że niewiele już może się wydarzyć. Tymczasem mieliśmy dwa kolejne duże skoki i jeden całkiem niezły. 2018 rok też dobrze się zapowiada.

Cały rynek pow. 16 t zwiększył się o 3,6%, co można uznać za zadowalającą dynamikę po 2 kolejnych latach bardzo tłustych. Tomasz Cwalina szacował, że w 2017 r. nasi przewoźnicy kupią ponad 25 tys. ciężkich pojazdów i rzeczywiście było ich dokładnie 25 314. Wzrost PKB i ożywienie gospodarcze w Europie sprzyjają transportowi, nie tylko dalekiemu. W ub. roku ciężki segment pociągnęły podwozia, a tu Scania jest mocna, po raz 4. z rzędu została liderem, dostarczając prawie 1,1 tys. pojazdów zabudowanych. Wciąż mało było wśród nich podwozi budowlanych, choć pod koniec roku dostarczono klientom pierwsze wywrotki z nowej rodziny XT. Dobrze sprzedają się samochody komunalne, leśne i strażackie Scania.

„Na początku 2017 roku nie byliśmy pewni, w którym kierunku pójdzie rynek, ale już po pierwszych miesiącach mieliśmy pełne ręce roboty” – cieszył się Harald Woitke, dyrektor generalny Scania Polska SA.

Nowe ciężarówki stanowiły ponad połowę rynku, również wśród używanych dominują pojazdy kilkuletnie i to nie tylko dzięki dużej podaży ciągników zwracanych po 2- czy 3-letnim wynajmie: opłaty drogowe powodują, że eksploatacja starszych roczników staje się coraz mniej opłacalna. Stwarza to korzystne warunki autoryzowanym serwisom, toteż na ten rok jest przewidziana dalsza rozbudowa sieci Scania Polska, ale głównie jakościowa, polegająca na przenosinach do nowych, większych siedzib. Jest to struktura hybrydowa z przewagą własnych placówek handlowych Scania (9) wspieranych przez 2 niezależnych dealerów. Obsługę techniczną sprawuje 38 serwisów, z których 27 należy do Scania Polska. W budowie są kolejne 4: w Mykanowie koło Częstochowy (tam przeniesie się załoga serwisu znajdującego się obecnie po drugiej stronie miasta), Mławie, Świeciu i Łowiczu. Po otwarciu serwisu w Mławie znikną ostatnie „białe plamy” w sieci.Ponad 40% pojazdów Scania jest sprzedawanych z kontraktami obsługowo-naprawczymi. Nowością są kontrakty obejmujące również naczepy, w porozumieniu z czołowymi producentami. Naprawy naczep, zabudów i agregatów to już powszechna praktyka w serwisach Scania.

Andrzej Jaworski, dyrektor działu autobusów Scania Polska, wobec silnej konkurencji na rynku nowych pojazdów postanowił zająć się poważnie pojazdami używanymi, organizując ich odkup z sieci europejskiej, coraz dalej idące remonty i sprzedaż nie ograniczającą się po polskiego rynku. Zapoczątkowana 2 lata temu działalność doskonale się rozwija.

Rozwój jakościowy to także specjalizacja. W 2016 r. Scania Polska otworzyła profesjonalne centrum napraw powypadkowych we Wrocławiu. Duże zapotrzebowanie na profesjonalne usługi blacharskie (po szybkiej likwidacji szkody) skłoniło do uruchomienia podobnej inwestycji w Białymstoku. Jest to wyzwanie nie tylko finansowe: rozrost sieci obsługowych wyprzedza podaż mechaników samochodowych z umiejętnościami umożliwiającymi obsługę ciężarówek. W warsztatach Scania jest zatrudnionych ponad 350 serwisantów, przy takiej skali nawet naturalna wymiana pokoleń nie jest łatwa. Rozwiązaniem ma być wzmożona współpraca ze szkołami i uczelniami kształcącymi w tej specjalności.

Od 2011 r. wszystkie Scanie są wyposażone w moduł telematyczny umożliwiający obustronne przesyłanie danych z i do pojazdu. Obecnie w Polsce jest ponad 18 tys. pojazdów podłączonych do sieci, co ułatwia zarządzanie ich wykorzystaniem, planowanie przeglądów technicznych, a także kontrolę umiejętności kierowców. Dział autobusowy Scania Polska w obliczu coraz mocniejszej konkurencji ma mniejsze sukcesy liczbowe, ale znajduje dla siebie nisze rynkowe. Już kilka lat temu postanowiono zająć się autobusami używanymi, sprowadzając je, remontując zgodnie z wymaganiami przyszłych klientów i sprzedając z zyskiem. Korzyść dla nabywcy to dużo większa wartość rezydualna odnowionego autobusu. Dzięki umiejętnemu działaniu w międzynarodowej sieci Scania odniesiono sukcesy o zaskakującej skali, jak przebudowa etanolowych autobusów z Norwegii dla Estonii czy odsprzedanie autobusów PKS Grodzisk Mazowiecki do Myanmaru. Egzotyczny klient jest tak zadowolony, że jest szansa na kolejne transakcje, a przecież PKS miał całą setkę Scanii. Na 2018 r. zaplanowano sprzedaż 145 autobusów używanych – w ub. roku było ich ok. 100.

„Równolegle sprzedawaliśmy 2 linie produktowe, co było dla nas nowością i zastanawialiśmy się, jak to się ułoży. Początkowo większym powodzeniem cieszyły się dobrze znane pojazdy poprzedniej generacji, wobec czego przedłużono ich produkcję. Planowano zatrzymać ją po wakacjach, a potrwa do marca 2018 r.” – informował Paweł Paluch.

Trudniej jest z autobusami nowymi, zwłaszcza miejskimi. W ub. roku udało się wygrać 6 przetargów, które była w stanie zrealizować fabryka w Słupsku, zbyt mała, by szybko odpowiadać na zmienne zapotrzebowanie rynku europejskiego. Aluminiowa konstrukcja nie jest tania, ale Scania skupia się na pojazdach z napędami alternatywnymi. Dwa ubiegłoroczne przetargi dotyczyły właśnie takich autobusów dla Tarnowa, który zamówił 5 autobusów przystosowanych do zasilania biodieslem i 21 na CNG. Miejscowe MPK wywalczyło z PGNiG obniżenie ceny gazu w długoterminowych dostawach, a zniesienie akcyzy na CNG jeszcze poprawi opłacalność eksploatacji.

Na dynamiczny wzrost sprzedaży autobusów turystycznych Scania Polska odpowie wprowadzeniem Irizara w nowej 14-metrowej wersji. W nowych autobusach Scania będzie dostępny system internetowy do kompleksowej obsługi multimediów. W 2019 r. rozpocznie się sprzedaż autobusów elektrycznych, które będą proponowane w 1. kolejności Słupskowi.

Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu Scania Polska potwierdził, że miniony rok był bardzo udany dla marki zarówno pod względem sprzedaży, jak i nowości, które dobrze rokują na następne lata. Przez cały rok sprzedawano długodystansowe Scanie poprzedniej i nowej generacji, produkcja tych pierwszych wygaśnie ostatecznie w marcu. Nowe samochody są droższe, ale zużywają mniej paliwa i mają wyższą wartość przy odkupie. Wprowadzono nowe samochody budowlane i dystrybucyjne oraz oszczędniejsze silniki V8 wyposażone w prostą turbosprężarkę i układ „tylko SCR”. Wkrótce po noworocznym spotkaniu zadebiutowały pojazdy dla dystrybucji, branży komunalnej i straży z obniżoną kabiną Low Entry, a także nowa gama silników 7-litrowych opracowanych z pomocą Cumminsa.

Zapowiedziano kontynuację programu Zawsze na czele, w którym klienci mogą przekonać się w praktyce, jak oszczędne są ciężarówki Scania. W tym roku do ich dyspozycji powinno być 12 pojazdów. Scania zamierza również promować wprowadzone niedawno na rynek pojazdy budowlane. Paweł Paluch przypomniał także o konkursie dla mechaników Scania Top Team, w którym bierze udział blisko 5 tys. mechaników z całego świata. Polskę będzie reprezentował zespół serwisu Scania Polska Kraków. Finał odbędzie się jesienią tego roku. W II połowie br. rozpocznie się kolejny konkurs dla kierowców w zmienionej formule, ze zniesionym limitem wieku. Nie będzie to już konkurs dla młodych kierowców, lecz otwarty dla wszystkich Scania Driver Competition. Eliminacje ruszą w II połowie roku, finał konkursu odbędzie się rok później.

Sukcesy odnosi także Scania Finance, która miała w planie na ub. rok przejęcie 45% transakcji zakupów pojazdów Scania w Polsce. SFP zajmuje 3. miejsce na naszym rynku instytucji leasingujących ciągniki, a 1. wśród firm powiązanych z producentami. Coraz więcej przewoźników powierza jej także ubezpieczenia. (WK)

W nowej generacji Scania debiutowała w grudniu kabina niskowejściowa L. Dotychczas stosowane głównie w pojazdach komunalnych, są teraz wybierane także do dystrybucji miejskiej. Kabiny L mają długość 2 m i są dostępne z 3 wariantami dachu: niskim, standardowym i wysokim. W pojeździe z przyklękiem (uruchamianym automatycznie po zaciągnięciu hamulca ręcznego) wystarczy jeden stopień na wysokości 44 cm, by dostać się do kabiny z poziomu jezdni. Podłoga znajduje się ok. 80 cm nad nią. W pojazdach bez funkcji przyklęku są stosowane 2 stopnie, a podłoga znajduje się na wysokości 93 cm. W drzwiach po lewej stronie jest dodatkowe okienko, które można teraz zamówić także w kabinach P.