http://www.transporttm.pl/news/353/17/Nowe-autobusy-dla-Warszawy

Autobusy

Nowe autobusy dla Warszawy

12-01-2018

Do stolicy przyjechało 80 autobusów Mercedes-Benz Conecto. To kolejny etap wymiany taboru, jaki od lat prowadzą stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe.



.

.

Nie jest to zwiększenie liczby pojazdów jeżdżących w barwach MZA Warszawa, ponieważ równocześnie stopniowo zostanie wycofanych 80 najstarszych autobusów. „Będą to Jelcze M121M z lat 1997-1998 w liczbie 17 egzemplarzy. Będziemy też wycofywać 45 Solarisów Urbino 15 oraz 17 przegubowych MAN NG 313, które dzielnie służyły nam przez ostatnich 17 lat, a ich ostatnie egzemplarze wyjadą poza bramy MZA w 2019 r. Wtedy też czeka nas kolejne wydarzenie historyczne: partia nowych przegubowych elektrobusów zastąpi niskopodłogowe Solarisy Urbino 18, które w 2004 r. witaliśmy jako pierwsze pojazdy z klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej. Mogę obiecać, że z każdym rokiem nasza flota będzie coraz nowocześniejsza. Jednocześnie jako firma z tradycjami troszczymy się o naszą przeszłość. Stąd decyzja o zachowaniu, jako pojazdy zabytkowe, dwóch autobusów: Solarisa Urbino 15 o numerze 8919 z 1999 r. oraz Jelcza M121M o numerze 4590 z 1995 r. zwanego Białą Damą” – informował podczas symbolicznego przekazania taboru Prezes Zarządu MZA, Jan Kuźmiński.

Nowy nabytek MZA to Conecto w wersji przegubowej (45) i 12-metrowe maxi (35). Nowością jest również moduł rekuperacji, odzyskujący energię hamowania i panele fotowoltaiczne na dachu, które doładowują akumulatory autobusu. Do wyposażenia należą też m.in. klimatyzacja, monitoring i system informacji dla pasażerów. Każdy z nich ma automat biletowy, bowiem od 1 stycznia br. kierowcy nie sprzedają biletów.

Autobusy Mercedes-Benz Conecto jeżdżą już w Warszawie od 5 lat. W 2012 roku MZA odebrały 60 takich pojazdów. „Jesteśmy zadowoleni z obsługi tych autobusów, nie mamy z nimi problemów eksploatacyjnych. Spełnia po prostu nasze wymogi, więc trudno wyróżniać go spośród innych marek” – powiedział nam rzecznik prasowy MZA Adam Stawicki. Firma będzie sama prowadziła serwis tych pojazdów, uzyskała niezbędne do tego uprawnienia.

Jednym z gości spotkania był Dyrektor Zarządzający EvoBus GmbH Daimler Buses Roman Biondi, który powiedział nam m.in.: „Nie muszę chyba zapewniać, jak ważny jest dla nas polski rynek. Stąd wzięła się kiedyś decyzja o utworzeniu spółki córki EVOBus Polska, która na miejscu aktywnie wspiera użytkowników naszych pojazdów i szuka nowych nabywców. Jestem zadowolony, że nasza najnowocześniejsza oferta autobusów znajduje uznanie w Polsce. Warszawa jest tego najlepszym przykładem. O stolicy mówił również Prezes EvoBus Polska Antonio Cavotta: Od 5 lat jestem jednym z mieszkańców stolicy Polski. Tym bardziej cieszy mnie, że na jej ulicach będą jeździć nasze nowiutkie, ekologiczne, bogato wyposażone autobusy. Oczywiście nie poprzestajemy na Warszawie i liczymy na dalsze kontrakty w innych częściach Polski.

Warszawa ma jeszcze zakontraktowaną dostawę 10 elektrobusów Solaris Urbino 12 Electric. Planuje też zakup 80 autobusów przegubowych napędzanych gazem, z opcją nabycia kolejnych 30. „Pozwoli to wycofać z eksploatacji kolejnych 45 Solarisów Urbino 15 i 45 MAN-ów NG 313. Mamy wystarczającą liczbę pojazdów, dlatego nie zwiększamy floty, lecz wymieniamy na nowoczesne pojazdy. Stawiamy też na ekologię, do 2020 r. nie planujemy żadnego przetargu na autobusy z silnikami diesla” – kończy rozmowę z nami Adam Stawicki.

Obecna partia Conecto kosztowała miasto 138,5 mln zł brutto i została sfinansowana leasingiem, udzielonym przez Pekao Leasing. Oferta EVO Bus nie była najtańsza w przetargu, ale najlepiej spełniała jego warunki.