http://www.transporttm.pl/news/328/18/IVECO-Stralis-X-WAY-lekko-na-budowe

Pojazdy ciężarowe

IVECO Stralis X-WAY: lekko na budowę

27-11-2017
Ostatnia tegoroczna premiera to Stralis X-WAY, model zaprojektowany specjalnie na potrzeby nowo-czesnej logistyki budowlanej i transportu komunalnego. W największym skrócie, stanowi on połączenie ramy Trakkera z mechanizmami stosowanymi dotąd w Stralisach, łącznie z najnowszą generacją XP.

Pomysł nie jest nowy, ale podobny podział na „lekką” i „ciężką” budowlankę stosuje tylko Renault Trucks. IVECO zdecydowało się na wydzielenie rodziny uniwersalnych pojazdów drogowo-terenowych właśnie ze względu na to, że teraz w budownictwie więcej wozi się po drogach, w najgorszym przypadku technologicznych, i tylko na ostatnim etapie transportu trzeba zapewnić więcej trakcji. Jeśli mowa o jeździe w 90% po drogach utwardzonych i tylko 10% przypada na teren, odpowiedzią jest X-WAY, w przeciwnym przypadku trzeba sięgnąć do Trakkera.

Nową serię zbudowano przy maksymalnym wykorzystaniu sprawdzonych podzespołów i elastycznej konfiguracji, dzięki czemu podwozia można ściśle dopasować do specyfiki eksploatacji. Podstawowy podział dotyczy wysokości zawieszenia, związanej z rodzajem osi przedniej, z wygięciem lub prostej (a de facto z 2-krotnie mniejszym wygięciem). Konfiguracja On jest przewidziana głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny. On+ to wariant pośredni, na prostych osiach, ale z niskim zderzakiem przednim (tworzywowym jak w On lub stalowym) zawierającym osłonę przeciwnajazdową, przeznaczony dla klientów oczekujących najkorzystniejszego połączenia charakterystyki szosowej i terenowej. Konfiguracja Off ma pełną homologacją terenową, tj. kąt natarcia przekracza 25o i wytycza go stalowy zderzak bez belki przeciwpod-jazdowej; nie ma także za nim radarowego czujnika układu AEBS. Poza drobnymi wyjątkami (m.in. podwozia 6x2 i 8x2-6) na 3 sposoby można skonfigurować każdy ciągnik lub podwozie X-WAY, choć wybór wysokości wpływa także na możliwość doboru kabiny. Offy są dostępne tylko z węższymi kabinami AD i AT, na dalsze trasy można zamówić także szeroką i wysoką AS.

Podwozia X-WAY mają rozstawy osi od 3120 do 6700 mm, osie przednie są 9-tonowe, tylne 13-tonowe, w tandemie do 21 t. Wysokość Off można rozpoznać po wysokim stalowym zderzaku, zwiększającym kąt natarcia do blisko 28°.

Do napędu jest stosowana pełna gama silników: Cursory 9, 11 i 13, co jest zasadniczą różnicą w porównaniu z Trakkerem tam nie ma 11-tek. Druga nowość to skrzynie biegów Hi-Tronic w budowlanych IVECO. Po raz pierwszy będzie wybór między skrzyniami 12- i 16-biegowymi z najwyższym przełożeniem bezpośrednim lub nadbiegiem, a także ręcznie sterowaną 16-biegową Ecosplit i w pełni automatyczną 6-biegową Allison S3200. Skrzynie zautomatyzowane mają funkcję „rozkołysania” grzęznącego pojazdu oraz tryb manewrowy. Wszystkie silniki wykorzystują do oczyszczania spalin wyłącznie układ Hi-SCR, przy czym w pojazdach, w których nie należy spodziewać się dobrych warunków do szybkiego osiągania temperatury regeneracji jest stosowany nieco mniejszy zespół filtra z katalizatorem. W każdym przypadku regeneracja jest wyłącznie pasywna i nie powoduje okresowego zwiększania temperatury spalin na wylocie, w czym IVECO upatruje dodatkowej przewagi konkurencyjnej. Nie ma ryzyka podpalenia podłoża pokrytego suchymi liściami czy trawą, nie ma dyskomfortu dla ludzi pracujących wokół ciężarówki.

W przewozach, których rentowność szczególnie zależy od ładowności pojazdu, jak transport gotowego betonu, masa własna pojazdu ma szczególne znaczenie. W rodzinie Stralis X-WAY jest specjalny model na taki przypadek, Super Loader opracowany jako podwozie pod betonomieszarki. Rama jest wykonana z ceownika o grubości 6,7 mm, o 1 mm cieńszego niż w pozostałych X-Wayach, a pozycję poprzeczek starannie przestudiowano. Dzięki temu takie podwozie z silnikiem 9-litrowym o mocy 400 KM ma masę własną 8845 kg i jest najlżejsze w branży, na co IVECO ma nawet certyfikat francuskiego ośrodka badawczego UTAC. Konkurencyjne podwozia nie mieszczą się w 9 t.

Najniższą masę własną podwozia 8x4 pod betonomieszarkę uzyskano dzięki przeprojektowaniu tylnego zawieszenia, optymalizacji architektury podwozia, zastosowaniu silnika Cursor 9 o mocy 400 KM, nowych 1-piórowych resorów z przodu i 2-piórowych z tyłu, przystawki odbioru mocy przenoszącej 800 Nm momentu obrotowego oraz opcjonalnych aluminiowych kół i zbiorników paliwa.

Większy wybór silników, nowe skrzynie biegów z przełożeniem bezpośrednim i tylne mosty z pojedynczą przekładnią (opcyjnie można wybrać wersję ze zwolnicami w piastach) umożliwiają znaczące obniżenie zużycia paliwa w porównaniu z Trakkerami. Do tego, architektura elektryczna i elektroniczna HI-MUX umożliwiła wprowadzenie układu HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, jak ECO-ROLL, oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się „inteligentny” osprzęt silników: odłączana sprężarka, alternator z funkcją odzysku energii i monitorowania stanu akumulatora i pompa wspomagania kierownicy o zmiennym wydatku. Hamulce tarczowe, sterowane układem EBS, również wpływają na zmniejszenie kosztów utrzymania technicznego, a przez to na TCO.

Kolejną nowością w Stralisie X-WAY jest hydrostatyczny układ HI-TRACTION, który zapewnia wspomagający napęd przednich kół w razie potrzeby, poprawiając stabilność pojazdu i zwiększając bezpieczeństwo kierowcy w trudnym terenie. Oprogramowanie układu dobrano tak, by pojazd zawsze ruszał przy włączonym napędzie na przód, jeś-li tylko kierowca wcześniej go aktywował. Napęd hydrauliczny nie włączy się przy prędkości powyżej 30 km/h.

Nowy Stralis X-WAY jest dostępny z oponami Michelin X Works, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Opony w rozmiarze 315/80 R22,5 i 13R22,5 na osie kierowane i napędowe mają obniżone opory toczenia (klasa C). Od I kwartału 2018 r. Stralis X-WAY będzie miał także nowe opony Michelin X Multi Energy opracowane dla firm przewozowych wykonujących zróżnicowane misje. Nowe opony zapewniają najniższe zużycie paliwa na rynku bez uszczerbku dla takich cech ogumienia, jak trwałość, bezpieczeństwo, możliwość pogłębiania i bieżnikowania.

IVECO Stralis X-Way to solidny pojazd, na którym można polegać w trudnych warunkach, przewożąc najcięższe ładunki w logistyce placu budowy i usługach komunalnych. Ma przy tym doskonałe parametry pod względem zużycia paliwa, bezpieczeństwa i komfortu na utwardzonych nawierzchniach.(WK)

GALERIA