http://www.transporttm.pl/news/314/17/Autobusy-najnowszej-generacji-dla-Poznania

Autobusy

Autobusy najnowszej generacji dla Poznania

10-10-2017
Przedstawiciele Zarządu MPK w Poznaniu i Solaris Bus & Coach podpisali umowę na zakup 37 autobusów niskopodłogowych. Jest to element strategii odnawiania taboru komunikacji miejskiej w Poznaniu. Umowa dotyczy 19 pojazdów o długości 12 m i 18 autobusów przegubowych, 18-metrowych. „Chcemy wycofać z naszej floty autobusowej najbardziej wyeksploatowane pojazdy.

W zamian zapewnimy naszemu miastu 37 supernowoczesnych autobusów najnowszej generacji, które będą przyjazne dla jego mieszkańców. Silniki nowych autobusów będą spełniać restrykcyjną normę emisji spalin Euro VI. Aż trudno uwierzyć, że w ciągu kilkudziesięciu lat dzielących starego poczciwego Jelcza od tego najnowszego pojazdu tak bardzo zmienił się design i wyposażenie miejskiego autobusu, a co za tym idzie komfort przejazdu. Jest w tych autobusach wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem w naszych kolejnych przetargach: klimatyzacja i system monitoringu, energooszczędne oświetlenie LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów, komplet zewnętrznych tablic informacyjnych w technologii LED, wewnętrzna tablica informacyjna LCD, to tylko niektóre z nich. W zamówionych pojazdach znajdą się także nowości, których nie mieliśmy do tej pory w naszych autobusach: system rekuperacji, który sprawia, że autobusy będą energooszczędne, a także informacje w alfabecie Braila. To ważna informacja dla osób niewidomych i niedowidzących i kolejne ułatwienie zachęcające niepełnosprawnych do podróży środkami miejskiej komunikacji” – mówi Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Umowę podpisali Prezes Solaris Bus & Coach S.A. Solange Olszewska i prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki.

Nowe pojazdy spełniać będą również najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z wewnętrznym i zewnętrznym monitoringiem, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, systemem automatycznego gaszenia pożaru w komorze silnika i drzwiami odskokowo-przesuwnymi, które gwarantują szybsze i łatwiejsze wejście i wyjście pasażerów. „Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu było naszym pierwszym klientem i dlatego zajmuje szczególne miejsce w historii naszego przedsiębiorstwa. Ogromnie się cieszę, że po raz kolejny jesteśmy darzeni zaufaniem poznańskiego MPK, a pasażerów możemy zapewnić o tym, że otrzymają do dyspozycji pojazdy o najwyższym standardzie i komforcie podróżowania” - powiedziała Solange Olszewska, właścicielka i Prezes Zarządu firmy Solaris.

Zgodnie z kontraktem, nowe Solarisy Urbino dotrą do MPK latem przyszłego roku. Dodatkowym zobowiązaniem będzie przeprowadzenie szkoleń dla minimum 20 pracowników MPK Poznań w zakresie obsługi i wszelkich napraw. Podpisanie umowy było także okazją do zaprezentowania autobusu elektrycznego, który w najbliższych dniach testowo pojawi się we flocie poznańskiego MPK. Nowy Solaris Urbino 18 electric jest wyposażony w baterie typu High Energy, a napęd stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu. Elektryczny Solaris będzie jeździł po ulicach Poznania w barwach MZA Warszawa, ponieważ zaraz po prezentacji zostanie wydzierżawiony stolicy na 3 lata.

Kontrakt z Poznaniem nie jest jedyny w tym regionie: firma wygrała przetarg na dostawę 12 nowych Urbino 10,5 dla Gniezna. W sumie Solaris Bus & Coach podpisała we wrześniu umowy na dostarczenie 107 autobusów tylko na rynek polskim. Co istotne, pojazdy z napędem alternatywnym stanowią w tym zestawieniu prawie 20% zamówień.

W ub. miesiącu przedstawiciele Solaris Bus & Coach zawarli umowę na dostarczenie 10 autobusów elektrycznych 8,9 typu LE do Stalowej Woli. Zamówienie obejmuje również infrastrukturę do ich ładowania. Pojazdy zostaną dostarczone wiosną 2018 r. Każdy zostanie wyposażony w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW, zasilany energią elektryczną z baterii typu High Energy o pojemności 160 kWh. Ładować je będzie można za pomocą złącza Plug-in i pantografu, mocą 200 kW. Czechowice-Dziedzice postanowiły unowocześnić swój tabor o 3 autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid. Pojazdy będą gotowe na przełomie lutego i marca przyszłego roku. To nie pierwsze zamówienie przewoźnika na autobusy z Bolechowa, ale pionierskie ze względu na alternatywny napęd.

Przegubowy Urbino 18 zadebiutuje na ulicach Lublina: miasto, po którym jeżdżą już bolechowskie Trollino, zamówiło 15 popularnych przegubowców. Zgodnie z podpisaną pod koniec września umową na dzierżawę, pojazdy dotrą do Lublina w lutym 2018 r. Nowe autobusy będą klimatyzowane, z monitoringiem i głosową zapowiedzią przystanków. Dodatkowe wyposażenie będą stanowiły biletomaty z opcją płacenia kartą. W nowych autobusach będą też porty USB do ładowania telefonu czy tabletu oraz elektroniczne bramki do liczenia pasażerów.

W ramach programu wymiany autobusowego taboru, również Stargard zdecydował się na zakup Solarisów. Tamtejszy MZK podpisał umowę na dostawę 16 nowych autobusów. Pierwsze nowe Urbino 12 trafią do miasta w kwietniu przyszłego roku, pozostałe do stycznia 2019 r. To pierwsze zamówienie przewoźnika na autobusy z Bolechowa. Pojawią się one także na ulicach gminy Mielec. Zamówienie obejmuje dostawę 10 autobusów w klasie MIDI (10,5-metrowych Urbino nowej generacji) i 4 napędzanych gazem ziemnym CNG Urbino 12.

Mijający rok będzie rekordowy pod względem wyprodukowanych autobusów. Planuje się, że do końca grudnia z bolechowskiej fabryki wyjedzie łącznie ponad 1400 pojazdów. Podpisane w ub. miesiącu umowy są potwierdzeniem intensywnego tempa prac i zapowiedzią rosnącej sprzedaży w roku następnym.