http://www.transporttm.pl/news/291/18/Wlodan-wozi-izolowana-naczepa-wywrotka-Meiller

Ciężarówki

Włodan wozi izolowaną naczepą-wywrotką Meiller

20-06-2017
Firma Włodan odebrała na początku czerwca jedną z pierwszych w Polsce termoizolowanych naczep-wywrotek. Dostarczyła ją Meiller Polska, dobierając pojazd z nowej gamy prezentowanej na IAA Hanower.

.

.

Była to odpowiedź na wymagania niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu, by asfalt do budowy dróg przewozić wywrotkami zapobiegającymi schładzaniu asfaltu w czasie transportu. Mieszanka o nierównomiernej temperaturze jest niejednorodna po wylaniu, obniżając jakość nawierzchni, stąd to obostrzenie przekonujące także dla polskich budowniczych dróg.

Nowa wywrotka Meiller przeszła bardzo dokładne obliczenia termodynamiczne. W przypadku wywrotek do asfaltu, firma stawia na skrzynie halfpipe wykonane ze stali, aluminium nie wchodzi tu w grę ze względu na wysoką przewodność cieplną. Półokrągła skrzynia jest na zewnątrz całkowicie obłożona hydrofobowym materiałem izolacyjnym, który znosi wilgoć i temperaturę 200o. Mostki termiczne wyeliminowano, warstwę izolacji chroni szczelna osłona ze stali szlachetnej. Zewnętrzne wyłożenie muldy jest skręcane, by umożliwić obsługę czujników. Pokrycie zewnętrzne jest też wymieniane w razie uszkodzenia. Szczególnie sztywna jest ściana przednia i tylna, o konstrukcji membranowej.

Od góry skrzynia jest izolowana zsuwaną elektrycznie opończą termiczną, na życzenie zdalnie sterowaną. Automatyczny układ sterowania napręża i zabezpiecza naciągniętą plandekę, jak również umożliwia rozładunek bez pełnego otwierania.

Wysokiej klasy urządzenia pomiarowe nadzorują temperaturę w 5 punktach: w narożnikach i podłodze skrzyni. W każdej chwili operator uzyskuje na wskaźniku w ramie 5 wartości pomiarowych i średnią temperaturę materiału. Pomiar temperatury jest dokonywany co minutę, opcjonalnie wynik może być internetowo przesyłany, wraz z informacją o lokalizacji pojazdu, do dyspozytora.

W trakcie projektowania nowego modelu zmieniono przekrój półokrągłej skrzyni: podłoga jest szersza, ma grubość 5 mm i jest wykonana ze stali HB 450. Dzięki temu obniżono środek ciężkości. Mniej obciążone burty są wykonane z blachy o grubości 3 mm, zabudowa jest niższa, dlatego można obniżyć wysokość wsypywania o 50 mm. Także belka przeciwnajazdowa została przeprojektowana. Mimo większej swobody podjeżdżania do rozściełacza, kierowca potrzebuje teraz mniej wysiłku, by ją podnieść. Opcjonalna hydrauliczna ściana tylna może stanowić znaczną pomoc przy transporcie asfaltu.

Poprawa jakości masy bitumicznej dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań Meiller będzie miała wpływ tak na jakość naszych dróg, jaki i rentowność firmy budowlanej oraz przewoźnika.

Szczególną uwagę zwrócono na instalację elektryczną. Naczepy termoizolowane otrzymały nowe, bardzo dobrze izolowane okablowanie i na życzenie oświetlenie LED odporne na usterki. Dodatkowo zoptymalizowano podwozie naczep-wywrotek. Poprzecznice i ich połączenia przeprojektowano, by poprawić stabilność i trwałość. Uzyskano przy tym korzystny bilans ładowności w stosunku do masy własnej, dzięki któremu pojazdy Meiller nie boją się porównania z konkurencją.

Wszystkie funkcje naczepy-wywrotki są na życzenie sterowane za pomocą sterowania radiowego. Logika obsługi pilota zdalnego sterowania, w żółtym kolorze sygnałowym, jest bardzo prosta, jasno oznakowane i podświetlane w nocy przyciski można obsługiwać także w rękawicach roboczych. Funkcje sterowania elektrycznej plandeki lub hydraulicznej ściany tylnej są zintegrowane ze zdalnym sterowaniem. Elektroniczne sterowanie wywrotem, dzięki dodatkowej elektronice naczepy, zapobiega nieprawidłowej obsłudze, np. przypadkowemu wyjazdowi na drogę publiczną wywrotki z podniesioną skrzynią. Jeżeli kierowca przyspieszy z jeszcze podniesioną muldą do 18 km/h, pojazd zostanie zatrzymany. Nowy elektroniczny system sterowania zwiększa nie tylko komfort obsługi, inteligentne powiązanie sterowania zabudową ze sterownikiem silnika przyczynia się także do oszczędności paliwa i mniejszej emisji substancji szkodliwych oraz hałasu. Przykładowo przy opuszczaniu skrzyni, gdy zabudowa nie wymaga ciśnienia hydraulicznego, silnik pojazdu automatycznie wraca do biegu jałowego bez obciążenia. Jeżeli kierowca włączy przy tym funkcję „bezpieczne opuszczanie”, może skoncentrować się na jeździe. Oszczędza jednocześnie czas: dzięki tej funkcji jest o 45 s szybciej w drodze po rozładunku.

Już przy wjeżdżaniu do strefy załadunku kierowca elektrycznie zsuwa plandekę. Otwiera i zamyka się ona w około 20 s. Jednocześnie oszczędza paliwo, gdyż zamknięta plandeka poprawia aerodynamikę wywrotki, z ładunkiem albo bez. Zwraca się ona, przy konsekwentnym wykorzystaniu, już po krótkim czasie użytkowania.

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra