http://www.transporttm.pl/news/280/18/Wielton-przejmuje-niemiecka-Grupe-Langendorf

Ciężarówki

Wielton przejmuje niemiecką Grupę Langendorf

24-05-2017
W dniu 23 maja Wielton przejął 80% udziałów Grupy Langendorf, niemieckiego producenta naczep, m.in. specjalistycznych pojazdów do przewozu szkła i prefabrykatów. Wartość transakcji wyniosła 5,3 mln euro. W jej następstwie Grupa Wielton może zwiększyć przychody o 200 mln zł rocznie.

Akwizycja Langendorf to pierwszy krok w realizacji nowej strategii wzrostu Grupy, ogłoszonej przez Wielton na początku kwietnia, polegającej na wykupowaniu mniejszych producentów europejskich o dobrych markach. Przejęcie Langendorf ułatwi także Wieltonowi wejście na rynek niemiecki.

„Przejęcie Langendorf jest składową Strategii Wzrostu 2020, dokładnie przemyślanego planu, który zaczynamy realizować. Langendorf jest marką z ponad 125-letnią tradycją, o bardzo dobrej między narodowej renomie. Ma unikalne know-how w zakresie budowy specjalistycznych wywrotek, w tym pojazdów izolowanych oraz transporterów do przewozu szkła i prefabrykatów. Dzięki tej akwizycji Grupa Wielton przede wszystkim poszerzy portfel produktowy. Zwiększy również swój udział w bardzo dojrzałym, największym w Europie rynku niemieckim. Rocznie sprzedawanych jest tu aż 54 tys. naczep i przyczep” – potwierdza Mariusz Golec, prezes Zarządu Wielton S.A.

Grupa zyska partnera z wyjątkowym know-how technologicznym. Jak podkreśla prez. Golec, jest to jedna z kluczowych wartości dodanych transakcji. Dzięki połączeniu sił działu rozwojowo-konstrukcyjnego Langendorf z wieluńskim CBR-em wzrosną możliwości tworzenia i komercjalizacji innowacyjnych pojazdów. Przejęcie pozwoli także na zwiększenie efektu skali zakupów w Grupie i poprawę obsługi posprzedażnej: Langendorf ma 45 wyspecjalizowanych punktów serwisowych w Niemczech i w krajach europejskich.

„Wielton opiera swój wzrost na silnych, lokalnych markach i ich rozwoju w ramach Grupy. Działamy jako multibrand, a przejmowane spółki są dla nas partnerami. Stawiamy na ewolucję, nie robimy rewolucji. Langendorf nadal będzie sprzedawał swoje produkty w Niemczech i na dotychczasowych rynkach pod własną marką oraz wykorzysta kapitał utworzonej rok temu Wielton GmbH” – zapowiada Mariusz Golec.

Langendorf z siedzibą w Waltrop jest rodzinną firmą, z ponad 70-letnim doświadczeniem w produkcji naczep: wywrotek, transporterów prefabrykatów budowlanych, naczep niskopodwoziowych, dwupoziomowych, transporterów szkła w taflach, pojazdów specjalnych. Jest liderem w Niemczech w segmencie pojazdów do przewozu szkła, ma 57-% udział w rynku, a w 1. kwartale była na 4. miejscu pod względem sprzedaży wywrotek. W ub. roku na drogi wyjechało łącznie 1000 pojazdów wyprodukowanych w Waltrop. Langendorf sprzedaje ok. 53% produkcji na rynku niemieckim, reszta trafia do Włoch, Polski, Norwegii, Holandii, Szwajcarii, Austrii, Francji, a nawet Japonii i Singapuru. Średnie roczne przychody sięgają 48 mln euro.

Jedną ze specjalności Langendorfa są naczepy z niezależnie zawieszonymi kołami, kompletowane jako pojazdy do przewożenia tafli szklanych, ustawianych pionowo prefabrykatów budowalnych lub jako 2-pokładowe naczepy dystrybucyjne. To mała, ale bardzo wyspecjalizowana nisza rynkowa, dzielona między kilka firm europejskich.

Grupa Wielton przejęła 80% udziałów Langendorf, pozostałe 20% będzie przejmowane przez kolejne 4 lata, począwszy od 2019 r., po 5%. „Transakcja jest obustronnie korzystna. Langendorf dzięki niej będzie mógł zwiększyć udział w rynku w poszczególnych segmentach, zyska możliwość wejścia na nowe rynki i zwiększenia udziału na tych, na których jest obecnie mniej rozpoznawalny. Wielton będzie miał w nas partnera, który doskonale zna lokalny rynek i ma na nim ugruntowaną pozycję” - podkreśla dr Klaus Strautmann, Dyrektor Generalny Langendorf i właściciel firmy po jej wykupieniu kilka lat temu z rąk komornika. Firma jest bowiem zacna, ale nie ma szczęścia biznesowego.

Grupa Wielton od 2 lat buduje swoją pozycję na rynku europejskim w oparciu o przejmowanie silnych lokalnych marek. W maju 2015 r. przejęła spółkę Fruehauf, wiodącego producenta naczep i przyczep we Francji, który ma obecnie 22-% udział w rynku. W sierpniu tego samego roku do Grupy dołączyła włoska spółka Viberti Rimorchi (dawniej Italiana Rimorchi). Należące do niej marki Viberti i Cardi są od blisko 100 lat postrzegane jako symbol jakości i niezawodności we Włoszech. Partnerstwo z Fruehauf i przejęcie czołowych włoskich marek otworzyło Wieltonowi drogę do zdobycia pozycji 3. największego europejskiego gracza w branży. W procesie negocjacji transakcji Grupę Wielton wspierały firmy JP Weber Investment Advisory oraz kancelaria DZP – Domański, Zakrzewski, Palinka.

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra