http://www.transporttm.pl/news/28/20/Nowe-opony-Sava

Warsztat

Nowe opony Sava

22-08-2011
Święto wszystkich Słoweńców...
zwłaszcza tych z Dębicy!


Nowe ogumienie pod marką Sava pojawia się rzadko i ich prezentacji nie towarzyszy taka medialna wrzawa, jak oponom najnowszych generacji Goodyear czy Dunlop. Tym ważniejsze było spotkanie w zakładzie w słoweńskim Kranj, który ma duże znaczenie dla europejskiej działalności koncernu. Wyroby gumowe są tam produkowane od 1921 r. Przed wojną fabryka stała się własnością firmy Semperit, a następnie Continental. Powracając w ręce nowo utworzonej Jugosławii, przejęła w 1947 r. nazwę Sava Rubber Products Company, od okolicznej rzeki Sava, która dała też początek marce. Ta ponad 50-letnia tradycja marki okazała się ważna pod koniec ub. wieku, kiedy kolejnym właścicielem stał się Goodyear. Drogę do współpracy utorowało nowoczesne wyposażenie zakładu, który korzystał z licencji Semperit i był jednym z najważniejszych przedsiębiorstw przemysłowych w małej Słowenii. Po całkowitym przejęciu Savy przez Goodyear Tire & Rubber Company w 2004 r. słoweńskiej fabryce przydzielono ważną rolę w strategii produkcyjnej i dystrybucyjnej koncernu. Jest tam produkowane ogumienie do samochodów osobowych wszystkich marek grupy Goodyear, opony zimowe marki Sava do samochodów osobowych i opony ciężarowe: wszystkie opony grupy o rozmiarze 17,5" są wytwarzane właśnie w Kranj. Rocznie w Savie jest produkowanych ok. 8 mln opon, a przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 1300 osób. Choć niewielki, Sava Tires jest obecnie jednym z najnowocześniejszych zakładów oponiarskich w Europie. Dodatkowo, jest jednym z centrów produkcji mieszanek gumowych dostarczanych do pozostałych zakładów grupy. Słoweńcy chlubią się produkcją części oprzyrządowania produkcyjnego we własnym zakresie i generalnie widać, że są dumni z Savy, bo jej wkład w ekonomikę maleńkiego państwa musi być znaczny. Świadczy o tym choćby średni czas pracy w zakładzie: 18 lat! Kranj to także ważne centrum dystrybucji: wybudowany w 2002 r. magazyn pełni też rolę głównego centrum logistycznego dla Europy Południowo-Wschodniej i może zmieścić do miliona opon do samochodów osobowych i ciężarowych. Sava zajmuje się również dystrybucją opon marek grupy Goodyear na terenie krajów powstałych po rozpadzie Jugosławii, ma tam sieć patronackich warsztatów obsługi ogumienia. Ze względu na lepszą świadomość marki i jej wcześniejszy większy zasięg w całej Europie, Sava Tires firmuje istotną część programu grupy, jaką jest „budżetowe” ogumienie do pojazdów ciężarowych, i swego czasu wyrugowała naszą Dębicę 4Ever. Sava jest pod tym względem liderem m.in. polskiego rynku, ma też mocną pozycję w tych krajach, w których transport międzynarodowy rozwinął się w ostatnich latach najbardziej dynamicznie, jak Rumunia czy Bułgaria. Właśnie do tej klasy należą nowości: opony 22,5" Avant 4 na oś sterującą oraz Orjak 4 na oś napędową. Z porównanie rozmiaru i zakresu produkcji wynika, że nie mogą one pochodzić z Kranj i faktycznie, powstają w... Dębicy, podobnie jak ich poprzednicy. Opony Avant 4 zastępują Avant A3 Plus, a Orjak 4 – Orjak O3 Plus. Konstrukcja opony Avant 4 została zoptymalizowana, zwłaszcza kształt stopki, co zapewniło mniejsze i równomierne zużycie bieżnika. Również skład jego mieszanki dobrano tak, by zwiększyć przebiegi. Korzyści ekonomiczne wynikają także m.in. ze zmniejszenia masy opony, co przekłada się na zwiększenie ładowności pojazdów. Avant 4 jest lepsza od swej poprzedniczki Avant A3 szczególnie pod względem oporów toczenia, ponadto zapewnia lepsze prowadzenie i hamowanie na mokrej nawierzchni, przy mniejszym poziomie hałasu. Konstrukcję i kształt bieżnika opony Orjak 4 także zoptymalizowano, w efekcie wyróżnia się ona większymi przebiegami, m.in. za sprawą dużej głębokości bieżnika, która poprawiła również trakcję przez cały okres eksploatacji. Opony Orjak 4 mają bieżnik wieloklockowy, poprawiający równomierność zużycia i zapewniający dobre przenoszenie sił na mokrych nawierzchniach i w warunkach zimowych. Mieszanka bieżnika zastosowana w tych oponach została zaprojektowana w taki sposób, aby zwiększyć ich przebiegi i odporność na uszkodzenia. Podobnie jak Avant 4, opona Orjak 4 jest lepsza w kluczowych obszarach od swojej poprzedniczki Orjak O3: zredukowano zużycie paliwa o 6% zmniejszając opory toczenia, a zachowując przebiegi. Obniżył się również poziom hałasu. Zmniejszenie masy nowych Avant 4 i Orjak 4 przynosi dodatkowe korzyści operatorom flot w postaci zwiększonej ładowności pojazdów. Nowe opony na oś sterującą i napędową są dostępne w podstawowych, najczęściej kupowanych rozmiarach: 295/80 R 22,5 (152/148 M), 315/70 R 22,5 (154/150 L – 152/148 M) oraz 315/80 R 22,5 (156/150 L –154/150 M). Wraz z oponami do przyczep i naczep Sava Cargo C3 Plus 385/65 R 22,5, koncern Goodyear ma teraz komplet nowoczesnych opon budżetowych do całego zestawu używanego w transporcie regionalnymi dalekim, dopracowanych tak, by zwiększyć wydajność przewozu dzięki mniejszym oporom toczenia i obniżyć koszty wobec większej trwałości ogumienia. Janusz Krupa, odpowiedzialny za sprzedaż opon ciężarowych grupy Goodyear w Polsce podkreśla, że jest to „mocna trójka” i jej ulokowanie w segmencie budżetowym trzeba właściwie rozumieć: stosując tradycyjne technologie i materiały uzyskano bardzo wysoką jakość i m.in. tak cenione przez przewoźników długie przebiegi. Jednocześnie cała trójka spełnia z wyprzedzeniem najnowsze europejskie wymagania Reg661/2009, mieści się w limicie oporów toczenia 8 kG/t, o co nie będzie łatwo chińskim konkurentom. Wszystkie wyżej opisane opony można ponowne pogłębiać i bieżnikować, mają dobry, mocny karkas. W marce Sava większość opony na oś sterowaną nosi nazwę Avant i trzeba dobrze uważać, co pojawia się za nią w opisie. Nowe Avant 4 w większości rozmiarów zastąpiły oferowane dotąd Avant A3 Plus, nadal dostępne w rozmiarze 12 R 22,5. Do transportu regionalnego Sava proponuje opony Avant A3 dostępne w 2 wersjach. Pierwsza obejmuje rozmiary 11 R 22,5i 13 R 22,5, druga to 6 opon w rozmiarach 17,5" i 19,5". Avant Plus to z kolei opony na osie sterowane pojazdów ciężarowych i autobusów przeznaczonych do transport ulokalnego, tylko w rozmiarze 10 R 22,5. Opony na oś sterującą Avant MS2 do zastosowań mieszanych (MS - mixed service)łączą solidny, wzmocniony karkas, odporną na uszkodzenia konstrukcję i materiały bieżnika oraz dobrą przyczepność. Opona jest dostępna w 2 wersjach: z 5 (315/80 R22,5) lub4 żebrami (12R22,5i 13R22,5).Opony na oś napędzaną noszą nazwę Orjak, co po słoweńsku znaczy niedźwiedź, koncern jakoś przełknął tego orjaka albo orżaka, w zależności od rynku...Oferowane dotąd opony Orjak O3 Plus są jeszcze dostępne w pełnym profilu i rozmiarach 11, 12 i 13 R 22,5. Opony Orjak O3 są dostępne w 6 wariantach, w rozmiarach 17,5" i 19,5". Orjak MS to opony napędowe do ciężkich warunków, z głębokimi rowkami biegnącymi w poprzek barku, które zapewniają doskonałą przyczepność w warunkach terenowych i na budowach. Są dostępne w rozmiarach 12 R 22,5, 13 R 22,5 i 315/80 R 22,5. Orjak 24 MS są specjalistycznymi oponami 12.00 R 24 TT na osie napędowe w ruchu drogowym, jak i w trudnych warunkach terenowych i klimatycznych. Orjak S to opony na oś napędową do pojazdów ciężarowych i autobusów pracujących w ciężkich warunkach, dostępne w rozmiarze 12.00 R 20 TT. Opony Sava na osie pojazdów ciągnionych noszą ogólną nazwę Cargo. Ta rodzina obejmuje typy Cargo C3 Plus, Cargo C3 oraz CargoPlus. Tylko pierwszy może być stosowany w transporcie dalekim, ale nie jest jedyny 22,5-calowyw programie: jest jeszcze opona Cargo MS 385/65 R 22,5 na trudne warunki np. budowlane, z wzmocnionym karkasem i bieżnikiem wykonanym tak, by zmniejszyć ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Opony Cargo C3 są przeznaczone do przyczepi naczep niskopodwoziowych, dostępne w rozmiarach 235/75 R17,5, 245/70 R19,5 oraz 265/70 R19.5. Oferta opon do przyczep obejmuje także opony CargoPlus 215/75 R17,5,8.25 R15 i 9.5 R17,5 do transportu lokalnego. Poza tymi powszechnie znanymi typami, pod marką Sava występują także opony Comet M3 12.00R24 na wszystkie osie pojazdów w transporcie regionalnym, Comet Plus na osie sterowane lekkich pojazdów ciężarowych i wszystkie koła autobusów w lokalnym transporcie(8,5R17,5 i 9,5R17,5)oraz Tamar Plus na osie napędowe lekkich ciężarówek i autobusów (8,5R17,5i 9,5R17,5). Sava City U4 to opony na oś sterującą i pozostałe koła do autobusów i pojazdów komunalnych. Mają głęboki bieżnik gwarantujący duże przebiegi, wzmocnioną ścianę boczną i mieszankę bieżnika zapewniającą niskie zużycia paliwa. Dostępne są w rozmiarach 295/80 R22,5 i 275/70 R22,5, przy czym 275/70 R22,5 to opony M+S.

5/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra