http://www.transporttm.pl/news/25/126/Nowe-koparko-ladowarki-Volvo

Maszyny

Nowe koparko-ładowarki Volvo

26-07-2011
Szwedzki koncern słynie ze szczególnego podejścia do komfortu i bezpieczeństwa, dlatego zmodernizowane maszyny wyposażono w nową kabinę.

Jest ona jeszcze bardziej przestronna, ma większe szyby i wąskie słupki międzyokienne. Na poprawę widoczności wpływa także nachylona pokrywa silnika. W kabinie jest więcej miejsca wokół fotela, dzięki czemu zmiana jego pozycji do obsługi funkcji ładowarki i koparki jest szybsza i łatwiejsza. Utrzymaniu porządku sprzyjają liczne schowki, wśród nich jeden chłodzony, gdy wyposażenie maszyny obejmuje klimatyzację. Do tego dochodzi 5 półek, kieszeń siatkowa, półki pod sufitem, uchwyty na napoje i na telefon. Po otwarciu lewych drzwi kabiny zapala się automatycznie duża lampa sufitowa, która oświetla wejście, poprawiając bezpieczeństwo. Model BL71B jest wyposażony w obsługiwany jedną ręką wielofunkcyjny drążek sterowania ładowarki. Dźwignia z dodatkowymi przełącznikami umożliwia zmianę kierunku jazdy maszyny, automatyczną redukcję przełożenia i odłączenie sprzęgła skrzyni biegów. W modelu BL61B zastosowano mechaniczne dźwignie sterujące, obie można obsługiwać jedną ręką, są umieszczone blisko siebie. Dodatkowa oddzielna dźwignia służy do sterowania łyżką wielofunkcyjną (jeżeli jest zamontowana). Osprzęt koparkowy również może być sterowany za pomocą joysticków albo mechanicznych dźwigni. Kolumny sterowania pilotowego mają płynną regulację położenia, dzięki czemu operator może ustawić je w wygodnej pozycji roboczej i pracować komfortowo nawet wiele godzin. Dźwignie mechaniczne są wygięte w stronę operatora, zapewniając więcej miejsca na nogi, np. przy obracaniu fotela. Na lewym drążku może znajdować się opcjonalny obsługiwany kciukiem suwak sterowania dwukierunkowym pomocniczym układem hydraulicznym. Ten ostatni jest dostępny jako uzupełnienie pilotowego, jak i mechanicznego systemu sterowania. W modelu BL71B jest stosowany układ hydrauliczny o zmiennym przepływie z funkcją wyczuwania obciążenia, który zapewnia osiągi „na żądanie” i odpowiednią wydajność nawet przy małej prędkości obrotowej silnika, a w efekcie oszczędną eksploatację. Dla BL61B przewidziano jedną hydrauliczną pompę zębatą o stałym wydatku, która w połączeniu z zaworem współdzielonego przepływu stanowi proste, niezawodne rozwiązanie. Mechanizm napędu łyżki wykonany z elementów odlewanych o zwiększonym do 205o zakresie obrotu usprawnia kopanie rowów w kierunku pionowymi ogranicza potrzebę zmiany pozycji maszyny podczas pracy. Nowe, prostokątne podpory stabilizujące o dużej powierzchni zmniejszają nacisk jednostkowy na podłoże o 30% w porównaniu z wcześniejszymi modelami, zapewniając dobrą stabilność na miękkim gruncie. Dodatkowe podkładki do prac ulicznych można obrócić na drugą stronę, co wydłuża ich żywotność. Do napędu obu koparko-ładowarek zastosowano 4-cylindrowy silnik Volvo o pojemności 4,8 dm3. Spełnia on normy EPA Tier 3 i Stage IIIA, w modelu BL61B osiąga maksymalną moc 70 kW(94 KM), w BL71B zastosowano odmianę o mocy 75 kW (100 KM). Do wyboru jest mechaniczna skrzynia biegów Powershuttle z 4 biegami do przodu i do tyłu z pełną synchronizacją lub automatyczna skrzynia biegów Powershift z taką samą liczbą przełożeń. Zmiany kierunku jazdy i biegu (Powershift) dokonuje się za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy lub przełącznikiem na drążku pilotowego sterowania ładowarką. Tryb automatyczny zostaje włączony po uruchomieniu 4. biegu. Jednoczęściowa, uchylna pokrywa silnika oraz pogrupowane punkty serwisowe i kontrolne dobrze widoczne i dostępne z poziomu podłoża, pozwalają zaoszczędzić czas codziennej obsługi technicznej. Z kolei wydłużone okresy smarowania zwiększają dyspozycyjność maszyny i obniżają koszty eksploatacji. Nowe koparko-ładowarki mogą być wyposażone w system telepatyczny CareTrack, współpracujący z wewnętrznym układem diagnostycznym maszyny. Umożliwia on zdalne monitorowanie stopnia wykorzystania sprzętu, wydajności, zużycia paliwa i innych parametrów. CareTrack śledzi również lokalizację maszyny i może zapobiegać jej nieuprawnionemu użyciu. KW


6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra