http://www.transporttm.pl/news/237/17/Wodorowe-trolejbusy-Solaris-dla-Rygi

Autobusy

Wodorowe trolejbusy Solaris dla Rygi

03-01-2017

Solaris i przewoźnik z Rygi Rigas Satiksme podpisali umowę na dostawę 10 niskopodłogowych trolejbusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, wykorzystywanymi na odcinkach nie połączonych siecią trakcyjną. To nowość nie tylko w łotewskim transporcie publicznym, ale i na poziomie europejskim.



Każde Trollino zostanie wyposażone w ogniwo paliwowe i baterie, dzięki którym może przejechać do 100 km bez zasilania sieciowego. Napęd trakcyjny dostarczy firma Medcom. Przegubowe Trollino umożliwią obsługę nawet najbardziej zatłoczonych linii w Rydze przez niskoemisyjne środki transportu. Zgodnie z umową pierwszy wyjedzie na ulice łotewskiej stolicy na przełomie 2017/18, reszta dostaw nastąpi w 2018 r. „Jestem niezwykle dumny, że pierwsze wodorowe trolejbusy w Europie zostaną zbudowane we współpracy z Rigas Satiksme, jednym z naszych najwierniejszych klientów. Wielką radością napawa mnie fakt, że niezmiennie od 2003 r. władze spółki darzą nas zaufaniem, a dziś razem z nami postanowiły zainwestować w przyszłość. Świadczy o tym zakup pionierskich, na skalę światową, pojazdów wyposażonych w innowacyjne wodorowe ogniwa paliwowe, które są kluczem do rozwoju w pełni bezemisyjnego transportu publicznego” – powiedział dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. Była to jednak jedna z ostatnich wypowiedzi: na początku grudnia Walne Zgromadzenie Wspólników spółki, zgodnie z rekomendacją Rady Nadzorczej, odwołało go z tego stanowiska.

„Solaris od lat aktywnie działa na rzecz rozwoju pojazdów napędzanych alternatywną energią, nie tylko autobusów elektrycznych, ale i pojazdów wodorowych. Kontrakt, który zawarliśmy z operatorem łotewskiej stolicy, jest kolejnym krokiem mającym na celu znaczne zwiększenie liczby pojazdów zasilanych wodorem w Europie. Jesteśmy bardzo wdzięczni za tak duże zaangażowanie klienta, który buduje odpowiednią infrastrukturę w mieście i będzie dobrze przygotowany do liniowej eksploatacji trolejbusów w niedługim czasie. W takich pionierskich projektach najważniejsze są wspólne działanie oraz wzajemne zaufanie partnerów” – oznajmił dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

Kontrakt jest podzielony na 2 części. Trolejbusy kupione przez Rygę zostaną zbudowane na bazie konstrukcji 3. generacji Solarisa, a druga część zamówienia dotyczy 10 Urbino 12 electric w nowym designie, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe. Przewoźnik zastrzegł tu sobie prawo opcji, decyzję o ew. zakupie dodatkowych elektrobusów podejmie w terminie późniejszym, w zależności od możliwości finansowych.

Solaris ma ponad 15-letnie doświadczenie w budowie pojazdów z elektrycznym napędem: trolejbusów, autobusów hybrydowych i elektrycznych. Po raz pierwszy wykorzystał technologię wodorową w autobusach kursujących w Hamburgu. Od niemal 2 lat są one używane przez przewoźnika Hochbahn na linii 109, po której poruszają się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Hamburskie Urbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zostało wyróżnione prestiżową nagrodą niemieckiego czasopisma branżowego busplaner „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”, otrzymało również nagrodę Fuel Cell Award 2016.

Solaris jest obecny na Łotwie od 2001 r. Spośród ponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicach Rygi. Niemal 1/3 z nich stanowią trolejbusy.

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra