http://www.transporttm.pl/news/234/20/Goodyear-wprowadza-zintegrowany-system-zarzadzania-flota

Warsztat i opony

Goodyear wprowadza zintegrowany system zarządzania flotą

07-12-2016
Goodyear wprowadził na rynek nową usługę Goodyear Proactive Solutions, umożliwiając zarządzanie poszczególnymi pojazdami wchodzącymi w skład floty przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań telemetrycznych i analitycznych.

Dane będą kierowane do serwera Goodyear i tam obrabiane przez zaawansowane algorytmy komputerowe. Dokładny system raportowania umożliwi precyzyjną identyfikację i ułatwi rozwiązanie problemów związanych z ogumieniem, i ogólnie bezpieczeństwem, jeszcze przed ich wystąpieniem.

Zastosowano przy tym otwarte podejście do pozyskiwania danych w sytuacji, gdy wszystkie nowe pojazdy ciężarowe są wyposażone w moduły umożliwiające swobodny dostęp do ich parametrów, większość jest już objęta jakimś dostępnym na rynku układem telematycznym, a i czujniki ciśnienia w oponach są powszechnie dostępną i coraz częściej kupowaną opcją.

Dealerzy odpowiedzialni za wdrażanie Proactive Solutions będą analizowali każdą chętną flotę na każdym rynku, by wybrać rozwiązanie optymalne w danym przypadku i nie dublować istniejących rozwiązań, a tylko dołożyć do nich funkcję monitorowania w czasie rzeczywistym pojazdów i zamontowanych w nich opon.

Ciekawostką systemu Goodyear jest użycie stacjonarnego czytnika Drive-over-Reader (DoR), który mierzy ciśnienie i głębokość bieżnika w czasie przejazdu ciężarówki. Diagnoza jest szybka i automatyczna, pojazd może zostać zatrzymany zaraz za bramą lub system wyliczy, kiedy należy oczekiwać obsługi lub wymiany wytypowanych opon. Ocenia się, że w ten sposób można uniknąć 60% awarii na trasie.

Oczywiście jest w tym przewidziany także scenariusz startowania od zera, czyli montażu czujników ciśnienia i temperatury w każdej oponie, którą od tego momentu można łatwo zidentyfikować po kodzie RFID. Przypisany do niej wynik pomiaru jest regularnie wysyłany do serwera i analizowany, przy czym specjaliści Goodyear twierdzą, że dysponują wyjątkowym oprogramowaniem umożliwiającym przewidywanie stanu opon z wyprzedzeniem, na podstawie analizy spadku ciśnienia.

Nie jest to jednak jedyny sposób na ocenę stanu ogumienia. Goodyear Proactive Solutions składa się z dwóch rodzin usług: Proactive Tire obejmuje monitorowanie ciśnienia opon, temperatury i głębokości bieżnika dwoma metodami. Podstawową jest ciągła analiza odczytu danych wysyłanych z czujników TPMS w czasie jazdy; przewidziano wszakże dodatkowe wykorzystanie czytnika przejazdowego Drive-over-Reader zamontowanego we wjeździe na bazę firmy. Tu za każdym razem będzie mierzone zarówno ciśnienie, jak i głębokość bieżnika. Odczyt jest w pełni zautomatyzowany, co ułatwia maksymalizację wykorzystania ogumienia i wcześniejsze opracowanie harmonogramu prac konserwacyjnych.

Proactive Fleet. Tu są dwie opcje - Driver Behavior, czyli ocena stylu prowadzenia przez kierowcę m.in. pod kątem zużycia opon (w sumie 12 parametrów), oraz Track & Trace, pełna geolokalizacja pojazdu. Wspierają one operatorów flot w redukcji zużycia paliwa i nadzorze nad przebiegiem podróży, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa.

„Goodyear Proactive Solutions oferuje operatorom flot jednostopniowe i intuicyjne rozwiązanie, które umożliwi redukcję kosztów, przy jednoczesnej poprawie w zakresie czasu pracy, efektywności oraz zrównoważonego rozwoju” – powiedział Michel Rzonzef, wiceprezydent Goodyear w regionie EMEA odpowiedzialny za usługi dla pojazdów użytkowych. Goodyear przy współpracy z partnerami przez ostatnie 2 lata opracowywał i wprowadzał na rynek nowoczesne systemy do zarządzania flotami, które w efekcie umożliwiły:

- wzrost efektywności, dzięki zmniejszeniu o 75% awarii wynikających z problemów z ogumieniem;

- redukcję kosztów operacyjnych dzięki zmniejszeniu miesięcznych kosztów paliwa o 300 euro/pojazd i ograniczeniu kosztów utrzymania opon nawet o 70%;

- zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne, dzięki zużyciu o 10% paliwa mniej.

„Goodyear Proactive Solutions podkreśla naszą rolę jako kluczowego partnera operatorów flot, dzięki połączeniu najnowszych rozwiązań technologicznych i analizy danych z naszymi już obecnymi na rynku usługami wsparcia dla klientów flotowych. Przykładem może być program TruckForce, który z ponad 2 tys. serwisów partnerskich i 350 tys. zarejestrowanych pojazdów jest największym tego rodzaju system wsparcia w Europie. Nasze innowacyjne rozwiązanie jest w pełni kompatybilne ze wszystkimi oponami do pojazdów użytkowych, dzięki czemu każdy operator flot będzie miał możliwość skorzystać z zalet nowego zintegrowanego systemu zarządzania flotą” – dodaje André Weisz, dyrektor generalny Goodyear Proactive Solutions. Goodyear Proactive Solutions jest już dostępny w Polsce, Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Portugalii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.