http://www.transporttm.pl/news/23/126/Spycharka-gasienicowa-CAT-D7E

Maszyny

Spycharka gąsienicowa CAT D7E

19-07-2011
D7E powstała, by zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na wydajne i bardzo zwrotne ciągniki gąsienicowe.

Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego w spycharce Caterpillar stworzył zupełnie nową klasę maszyn zapewniających najlepsze osiągi podczas spychania, a zarazem precyzję niezbędną podczas dokładnego niwelowania terenu. Spycharka D7E ma tradycyjny silnik spalinowy CAT C9. 3 w technologii ACERT, ale nie jest on połączony ze zmiennikiem momentu i skrzynią biegów, tylko napędza generator prądu, a ten dwa bezszczotkowe silniki elektryczne prądu zmiennego. W nowym rozwiązaniu jest o 60% mniej ruchomych elementów za jednostką spalinową, niż w mechanicznym układzie napędowym, więc mniej części ulega zużyciu, awarii lub wymaga wymiany. Elektryczny układ napędowy jest uszczelniony, dzięki czemu spycharka D7E może bezpiecznie pracować w zapylonym czy zawilgoconym środowisku. W porównaniu do maszyn D7R serii 2, model D7E przemieszcza 10% więcej urobku i zależnie od zastosowania zużywa 10-30% mniej paliwa, co oznacza średni wzrost wydajności na poziomie 25%. Dzięki zastosowaniu elektrycznego układu napędowego prędkość spycharki jest regulowana bezstopniowo, a brak sprzęgieł umożliwiała godniejsze skręcanie. Udoskonalony układ kierowniczy pozwala na swobodne wykonywanie skrętów przy gąsienicach obracających się w przeciwnych kierunkach, a także obroty w miejscu przy zablokowanej jednej i pracującej drugiej gąsienicy. Zamiast jednego dużego zaworu hydraulicznego, w nowej maszynie zastosowano „rozproszony” układ hydrauliczny z wieloma zaworami umieszczonymi bliżej właściwego osprzętu. Takie rozwiązanie ogranicza długość przewodów hydraulicznych i zapewnia krótsze o 30% cykle robocze. Wśród najbardziej widocznych zmian jest pojedynczy siłownik podnoszenia lemiesza. Ma on rozmiary typowe dla spycharki D9, został zamontowany centralnie i połączony z masywnymi ramionami pchającymi w kształcie litery L. Zapewnia taką samą stabilność i siłę odspajania, jak układ z 2 siłownikami stosowany w maszynie D7R serii 2, ale jest od niego prostszy w obsłudze i tańszy w całkowitej eksploatacji. Wszystkie urządzenia napędzane wcześniej paskami są obecnie zasilane elektrycznie, eliminując dodatkowe opory silnika, a także przestoje wynikające z konieczności wymiany pasków. Wyjątek stanowi wentylator układu chłodzenia napędzany hydraulicznie. Jego prędkość jest zależna od obciążenia, ograniczając zużycie paliwa. Większy odstęp między żebrami chłodnicy zapewnia lepszy opływ powietrza, a konstrukcja jednopłaszczyznowa ułatwia czyszczenie i serwisowanie. Kabina spycharki D7E została zaprojektowana od nowa, z uwzględnieniem zmian konstrukcyjnych m.in. w układach napędowym i sterowania osprzętu. Pojedynczy środkowy słupek kabiny pokrywa się z wlotem powietrza i siłownikiem podnoszenia przedniego osprzętu, co istotnie zwiększa widoczność z fotela operatora. Boczne drzwi są zamontowane ukośnie i mają o 35% większą powierzchnię przeszkloną, ułatwiając obserwację lemiesza i obszaru przed maszyną. Kabina jest przechylana na bok, co zapewnia szybki i łatwy dostęp do elementów hydraulicznych i układu napędowego w celu wykonania obsługi lub naprawy. Rozwiązanie to ułatwia również demontaż całej kabiny. W modelu D7E istotnie wydłużono okresy między obsługowe. Czas wykorzystania oleju i filtra h y d r a u l i c z n e g o wzrósł 2-krotnie, a oleju w układzie napędowym 2- lub 4-krotnie zależnie od zastosowania. Dzięki temu koszty czynności konserwacyjnych spadły nawet o 25% w porównaniu do maszyny D7R serii 2. Każda spycharka D7E jest fabrycznie przystosowana do montażu systemu Accu-Grade, ma wbudowaną wewnętrzną instalację elektryczną i punkty mocowania w lemieszu. Dzięki temu model D7E może być łatwo wyposażony we wszelkie technologie z rodziny AccuGrade, zwiększając dodatkowo wydajność maszyny i operatora maksymalnie o 50%. Wyłącznym dystrybutorem maszyn budowlanych Caterpillar w Polsce jest firma Bergerat Monnoyeur. Oprócz sieci sprzedaży do dyspozycji klientów jest 15 oddziałów Bergerat Monnoyeur z 6 serwisami stacjonarnymi, uzupełnianymi przez blisko 100 jednostek mobilnych. Łącznie jest aż 130 przeszkolonych mechaników!

 

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra