http://www.transporttm.pl/news/118/18/Nowe-Volvo-FL-i-FE-do-wszelkich-dostaw

Pojazdy ciężarowe

Nowe Volvo FL i FE: do wszelkich dostaw

31-07-2013
Teraz są zapowiadane, jesienią zaczną się dostawy: Volvo na nowo próbuje sił w lżejszej klasie transportu. FL i FE nie mają mocnej pozycji na polskim rynku, jeśli mierzyć liczbami sprzedaży, ale doskonałą renomę jeszcze z czasów FL6.

Niestety, wszystko rozbija się o cenę, a także o wewnętrzną konkurencję z Renault Trucks: ciężarówka dystrybucyjna Grupy, to raczej była Midlum! To nie jest jednak powszechna opinia i dlatego Volvo Trucks odnawia swoje modele dystrybucyjne, z nadzieją na ożywienie europejskich rynków transportu krajowego i komunalnego.

Oczywiście rywalizacja z nową rodziną D partnera jest nieunikniona. Volvo postarało się jednak o zupełnie inny styl kabin i poprawki we wnętrzu zwiększające komfort i bezpieczeństwo eksploatacji. Tablica rozdzielcza jest bardziej przejrzysta, nowe ergonomiczne fotele mają zintegrowany zagłówek i pas bezpieczeństwa. Wzmocniono fotel i jego mocowania do podłogi.

Jak poprzednio, lżejsza gama Volvo jest podzielona na FL w układzie 4x2 (DMC 12-18 t) oraz FE jako 4x2 (podwozia i ciągniki), 6x2 i 6x4 (DMC 18-26 t). Nowością jest 4-cylindrowy silnik 5,1-litrowy D5K stosowany w FL. Było to możliwe dzięki wyższym osiągom nowej jednostki, która rozwija moc 154 kW (210 KM) lub 177 kW (240 KM) i moment odpowiednio 800 Nm w zakresie 1000-1700 obr./min i 900 Nm przy 1200-1600 obr./min. Na tej bazie powstał specjalny model 12-tonowy o nisko położonej ramie, na kołach 17,5-calowych. Poza łatwym dostępem do ładowni, wygodniej także wyjść i wejść do kabiny o nisko położonej podłodze, przejść na drugą stronę przed krótkim tunelem silnika i usiąść nad nim 3. osobie. Do tego, jest to ciężarówka o małej masie własnej i wreszcie Volvo może powalczyć na średnim szczeblu miejskiej dystrybucji. Dopuszczalne obciążenia osi p/t to 4,5/8,5 t.

Do cięższych zadań nowe FL są stawiane na osiach z kołami 19,5 i 22,5" i wyposażane w silniki 7,7-litrowe o mocy 184 i 204 kW (250 i 280 KM, 950 i 1050 Nm momentu już od 950 obr./min). Większy FE jest napędzany tylko silnikami D8K, dodatkowo także 320-konnym o momencie 1200 Nm. Wszystkie silniki nowej rodziny spełniają normę Euro VI dzięki wtryskowi paliwa common rail, chłodzonej recyrkulacji spalin, turbodoładowaniu o zmiennej geometrii, układowi SCR i filtrowi cząstek. Zużycie paliwa ma pozostać na poziomie jednostek Euro V, na co składa się także szersze stosowanie skrzyń zautomatyzowanych: I-Sync w FL i własnej I-Shift w FE, z oprogramowaniem dostosowanym do transportu dystrybucyjnego. Mniejsze mają być koszty eksploatacji. Wymiana oleju w mniejszych silnikach przypada co 40 tys. km, w większych co 80 tys. km lub co 60 tys. km w dystrybucji.

Jeśli jednak klient wybierze Złoty Kontrakt Serwisowy Volvo, jego samochód będzie przekazywał dane o faktycznych potrzebach obsługowych do serwisu, co umożliwi dostosowania częstotliwości obsługi do rzeczywistych potrzeb. ESP stanowi obecnie wyposażenie standardowe, zarówno Volvo FL, jak i FE. Oba modele są wyposażane w kabiny krótkie (długość 1,6 m), komfortowe (2,0 m) i załogowe (2,98 m).