http://www.transporttm.pl/news/102/17/Setra-ComfortClass-500

Autobusy

Setra ComfortClass 500

20-11-2012
Setra rozpoczęła wymianę autokarów serii 400 od środkowej półki, czyli od rodziny ComfortClass. „Czterysetkę” zastąpiła „pięćsetka”, która na IAA w Hanowerze miała światową premierę.

Jesienią rozpoczęła się produkcja najpopularniejszych wersji, tj. 2-osiowych S 515 HD i S 516 HD/2 oraz 3-osiowych S 516 HD i S 517 HD. W Polsce, na październikowych kieleckich targach TRANSEXPO, seria 500 miała krajową premierę, reprezentowana przez model S 515 HD.

Pierwsze spojrzenie na ComfortClass 500 nie pozostawia wątpliwości: to autokar turystyczny, który na nowo zdefiniuje segment premium. Lothar Holder, rzecznik marki Setra w spółce EvoBus powiedział: „Wprowadzając nową generację pojazdów typu ComfortClass 500, chcemy nie tylko przygotować naszych klientów do wyzwań nadchodzących lat. Jako lider w dziedzinie technologii wyznaczamy standardy pod względem stylizacji, aerodynamiki oraz efektywności i już dziś dajemy możliwość doświadczania przyszłości.” Nowe autokary wyróżnia gruntownie zmodernizowana forma nadwozia, połączenie rozwiązań sprawdzonych

z nowatorskimi. Wszystkie autobusy ComfortClass 500 są  dłuższe o 95 mm i wyższe od serii 400, toteż producent zrezygnował z oznaczenia GT-HD i pozostawił w nazwie tylko HD. S 515 HD ma długość 12 295 mm, 2- i 3-osiowe S 516 HD/2 i S 516 HD - 13 115 mm,

a 3-osiowy S 517 HD 13 935 mm. Zmiany spowodowało zwiększenie rozstawu osi o 10 mm i przedniego zwisu o 70 mm. Wszystkim autokarom przybyło 40 mm wysokości, do 3770 mm z klimatyzacją. To przyczyniło się do zwiększenia bagażników, które w S 515 HD mogą mieć 9,7 m3, a w S 516 HD/2 i S 517 HD 11,9 m3 (bez toalety).

Charakterystyczna dla ComfortClass 500 jest lekko wznosząca się i opadająca linia boczna z nowym elementem dekoracyjnym na słupku B. Linia zaczyna bieg od modułowych reflektorów i kierunkowskazów z przodu, a kończy opadając do poziomu lamp tylnych. To novum w stylizacji ściany bocznej autobusów, aczkolwiek nie stanowi ekstrawagancji. Na stylizacyjne fajerwerki musimy być może poczekać do premiery rodziny TopClass 500. Jednym z bardziej zauważalnych elementów ComfortClass są na nowo zaprojektowane reflektory przednie i umieszczone powyżej długie panele przednich kierunkowskazów w technologii LED. Również światła do jazdy dziennej wykonano jako LED-y, zintegrowane ze światłami mijania H7. Opcjonalnie można zażyczyć sobie biksenonowe lampy przednie. Przy okazji zmieniono także lampy tylne, które zachodzą na bok pojazdu. Osobne światła przeciwmgielne i cofania zintegrowano ze zderzakiem. Świat-ła cofania LED, lampy stopu i kierunkowskazy zostały zdublowane i znajdują się teraz zarówno na wysokości zderzaka, jak i wyżej, w górnych narożnikach tylnej szyby.

Zdecydowanie mocniej uwypuklono szybę przednią. Wynikało to z badań aerodynamicznych, wykonanych po raz pierwszy w historii rozwoju autobusów Setra. Kształt ściany przedniej opracowano w wyniku prób prowadzonych w tunelu aerodynamicznym przy użyciu modelu w skali 1:2,5. Również ściana tylna stała się bardziej opływowa.

W efekcie uzyskano aż o 20% mniejszy opór powietrza. ComfortClass 500 ma nieosiągalny dotychczas w pojazdach z tego segmentu współczynnik Cx = 0,33. To w oczywisty sposób wpływa na zużycie paliwa, które zdaniem przedstawicieli Setra może być mniejsze o 5% w porównaniu do poprzedniego modelu z silnikiem Euro V.

Struktura nadwozia, opracowana po zakończeniu testów aerodynamicznych, by wykluczyć wszelkie konflikty, zawiera wiele rozwiązań pozwalających ograniczyć masę własną. Jest ona oparta na znanej i sprawdzonej kratownicy, ale wzmocniono newralgiczne węzły i przekroje słupków. Wykorzystanie stali wysokowytrzymałej poprawiło zabezpieczenie pasażerów przez skutkami wypadków. Wszystkie wersje nowego modelu zaprojektowano tak, by spełnić wymagania regulaminu ECE R66/01, który zacznie obowiązywać od 2017 r. Regulacje te określają minimalną przestrzeń „przeżycia”, jaką trzeba zapewnić pasażerom w przypadku przewrócenia autobusu. W nowym pojeździe zastosowano zaprezentowany w 2007 r. Front Collision Guard (FCG), układ bezpieczeństwa biernego, zabezpieczający kierowcę i pilota wycieczki przed skutkami zderzenia czołowego, element szkieletu pojazdu. Pomimo to masa własna została obniżona.

Przejdźmy do wnętrza pojazdu. Znawcy już od wejścia zauważą, że przestrzeń zarówno dla kierowcy, jak i pilota została zwiększona. Fotel pilota został przesunięty w prawo o kilka cm i nie przeszkadza w dojściu do strefy pasażerskiej. „Sercem” tablicy rozdzielczej jest kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny o wysokiej rozdzielczości, sąsiadujący z lewej strony z prędkościomierzem i wskaźnikiem poziomu paliwa, z prawej z obrotomierzem i wskaźnikiem poziomu AdBlue. Wyboru informacji dokonuje się za pośrednictwem menu. którego karty są wyświetlane na górnej krawędzi ekranu. Taki sposób prezentacji pozwala kierowcy na szybką orientację, w którym miejscu się znajduje. Przełączniki pogrupowano wg funkcji, dzięki czemu są łatwo i szybko dostępne. Tradycyjny kluczyk zastąpiono kartą i przyciskiem. Wszystkimi wyświetlanymi informacjami i nawigacją steruje się przyciskami na wielofunkcyjnym kole kierownicy. Dla poprawienia widoczności miejsce pracy kierowcy uniesiono o 50 mm, projektanci zadbali o dużo schowków i półek dla kierowcy i pilota.

Nowa Setra 500 ma większą przestrzeń przedziału pasażerskiego. Wysokość od podłogi do sufitu wzrosła o 110 mm, do 2100 mm. Większe półki na bagaż podręczny (da się tam włożyć m.in. kask narciarski) unoszą się lekko w kierunku korytarza tak, by wyżsi pasażerowie siedzący od okna mogli wygodnie wysiadać. Autokar wyposażono w zaawansowany system multimedialny Coach Multimedia System. Ma on wiele rozbudowanych funkcji, np. oddzielne sterowanie dźwiękiem dla przestrzeni pasażerskiej i miejsca pracy kierowcy. ComfortClass 500 jest również wyposażona w nawigację dedykowaną do pojazdów nawigację. Z całym systemem zintegrowano 10-klawiszową klawiaturę telefoniczną, interfejs Bluetooth, gniazda audio, złącze USB oraz napęd DVD. V

W rodzinie ComfortClass 500 jest dostępny nowy układ monitorowania opon, informacja na temat ciśnienia i ew. przegrzania każdej z nich jest podawana na ekranie głównym tablicy rozdzielczej w jednej z zakładek. Minimalizacja przestojów i zwiększenie trwałości ogumienia to oszczędności podczas eksploatacji; kolejne można uzyskać przez sterowanie zawieszeniem z wykorzystaniem elektronicznego systemu ECAS. W nowej „pięćsetce” przy przekroczeniu 95 km/h nadwozie zostaje obniżone o 20 mm. Zmienia się przepływ powietrza wokół pojazdu, spada opór aerodynamiczny, ale nie zmniejsza się komfort jazdy. Ponowne uniesienie do pozycji „normalnej” następuje po zmniejszeniu prędkości poniżej 70 km/h. To pierwsze takie rozwiązanie w autobusach.

ComfortClass 500 oznacza także znacznie większy komfort jazdy dla pasażerów. W zawieszeniu zastosowano elastyczne mocowania amortyzatorów, których zadaniem jest wytłumienie krótkich nierówności najbardziej dokuczliwych podczas jazdy; zmniejszają one również drgania w układzie kierowniczym. Dostępny jest Active Brake Assist drugiej generacji (ABA2), połączony z aktywnym tempomatem Adaptive

Cruise Control, utrzymujący bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Druga wersja tego systemu reaguje również na przeszkody nieruchome, przed którymi potrafi automatycznie zatrzymać nową Setrę. Na pokładzie znalazł się też układ monitorowania zachowania kierowcy Attention Assist (AtAs). Analizuje on informacje o porze dnia oraz z układu kierowniczego i hamulcowego, o intensywności i gwałtowności hamowania czy korekt kierunku jazdy. Jeżeli stwierdzi, że styl jazdy kierowcy zmienił się względem początku podróży, co wskazywałoby na jego zmęczenie, wywoływane są drgania fotela, sygnalizujące konieczność zmiany za kierownicą bądź zatrzymania się na odpoczynek.

Architektura elektroniki w ComfortClass 500 została całkowicie przeprojektowana, by pokładowy system elektryczny funkcjonował bardziej efektywnie. Rozszerzono możliwości diagnozowania pracy większości podzespołów. Elektronika w układzie hamulcowym objęła cały układ pneumatyczny ze sprężarką i ulepszonym osuszaczem powietrza. Pokładowy układ zarządzania instalacją elektryczną na bieżąco monitoruje temperaturę, prąd i napięcie akumulatorów. Jeżeli wystąpi zagrożenie rozładowania, silnik automatycznie zwiększy obroty biegu jałowego.

Autobusy 2-osiowe ComfortClass 500 są wyposażane w silniki nowej generacji MB OM 470 BlueEfficiency Power o pojemności skokowej 10,7 litra. Osiągają one moc 315 kW (428 KM) i maksymalny moment obrotowy 2100 Nm przy 1100 obr./min. Silnik wykorzystuje technologię wtrysku wysokociśnieniowego X-PULSE Common Rail, ze wzmacniaczem ciśnienia, co umożliwia niezwykle precyzyjne dozowanie paliwa przy maksymalnym ciśnieniu do 2100 barów. Zastosowanie asymetrycznej turbosprężarki skróciło czas reakcji

silnika na ruch pedału gazu. Do obniżenia emisji substancji szkodliwych zastosowano układ recyrkulacji spalin EGR, filtr cząstek stałych oraz SCR Blue Tec 6. Setra wprowadziła także nową przekładnię 8-biegową GO 250-8 Powershift, przenoszącą do 2500 Nm momentu obrotowego. Ta w pełni zautomatyzowana skrzynia jest oparta na dotychczasowej konstrukcji GO 240-8 PowerShift, jednak ma inne przełożenia, szybszą i bardziej płynną zmianę biegów, na nowo zaprojektowaną dźwignię sterowania przy kierownicy oraz nowy tryb pełzania, nie wymagający naciskania pedału gazu podczas wolnej jazdy, przydatny podczas parkowania.

Nowy jest także dodatkowy wodny zwalniacz o maksymalnym momencie hamowania 3500 Nm. Czynnikiem roboczym i chłodzącym jest płyn chłodzący silnik. Pozwoliło to na zaoszczędzenie przestrzeni, ponieważ zbędna była chłodnica czynnika roboczego zwalniacza.

Setra ComfortClass 500 oferuje kilka pakietów wyposażenia dodatkowego, dostosowanych do wymagań operatorów autobusowych, kierowców i pasażerów. Pakiet „kokpit” obejmuje wyposażenie podnoszące komfort pracy kierowcy, jak lepszy fotel z regulacją wysokości 3-punktowych pasów bezpieczeństwa, skórzaną kierownicę czy dodatkowe schowki i półki na rzeczy podręczne. Pakiet „widoczność” zawiera m.in. biksenonowe światła przednie i kamerę cofania, a pakiet „systemy wspomagające” układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa, aktywny tempomat, system ABA2 z dodatkową funkcją start-stop, Attention Assist oraz czujniki ciśnienia powietrza w ogumieniu.

Setra, wprowadzając nową rodzinę ComfortClass 500, postarała się, by utrzymać wizerunek najbardziej prestiżowej marki autobusów turystycznych w Europie. Producent sam sobie podniósł poprzeczkę - dla nowej rodziny TopClass 500, która najwcześniej może pojawić się za rok. Setra zaprezentowała tak dużo nowości w tak wielu kategoriach, że wydaje się arcytrudne zrobienie czegoś jeszcze lepszego. Oznacza to jednak, że emocji znów nie zabraknie.

Michał Mariański